ادعای سخنگوی دولت: کاهش سرعت اینترنت به‌دلیل موج کرونا و افزایش کلاس‌های مجازی است

با دستور شورای عالی امنیت ملی، فقط زیرساخت‌های پهنای باند داخلی توسعه می‌یابد

مقام‌های دولتی به روال همیشگی خود، کاهش جدی سرعت اینترنت در ایران را انکار می‌کنند - ATTA KENARE / AFP

پس از بهانه‌های مختلفی که وزارت ارتباطات درباره کاهش سرعت اینترنت در ایران مطرح کرد، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، نیز مدعی شد که موج جدید کرونا و افزایش کلاس‌های مجازی مدارس و دانشگاه‌ها باعث کندی سرعت اینترنت شده است.

کاهش سرعت اینترنت در ایران از حدود یک ماه پیش آغاز شد. گزارش‌های متعدد از داخل ایران نشان می‌دهد که شهروندان برای تماس‌های معمولی با واتس‌اپ یا انتشار یک پست معمولی در اینستاگرام با مشکل مواجه شده‌اند.

با وجود اینکه متخصصان کاهش جدی سرعت اینترنت در ایران را تایید کرده‌اند، مقام‌های دولتی به روال همیشه این موضوع را انکار می‌کنند. علی بهادری جهرمی در سخنان اخیرش، نه تنها کاهش سرعت اینترنت را تایید نکرد بلکه مدعی شد که سرعت اینترنت ثابت در دولت سیزدهم ۱۲ درصد بیشتر شده است. او کندی سرعت اینترنت موبایل را نیز به «حجم ترافیک» نسبت داد و گفت که اختلال و کندی موجود به‌دلیل بالارفتن حجم ترافیک بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود این ادعا، شواهد نشان می‌دهد که کندی سرعت اینترنت در ایران دلایل دیگری دارد. محمدرضا بیدخام، سخنگوی شرکت مخابرات، درباره این موضوع گفت: «تامین نشدن پهنای باند لازم از سوی شرکت زیرساخت ارتباطات دلیل کندی سرویس‌های این شرکت است.» با این حال، او نیز مدعی شد که این مشکل برطرف شده است و اکنون سرویس‌های اینترنت مخابرات دیگر با کندی یا اختلالی روبه‌رو نیستند.

برخلاف ادعاهایی که دولتی‌ها مطرح می‌کنند، وضعیت موجود حاکی از آن است که ساعت‌های دسترسی به رسانه‌های اجتماعی دستکاری شده‌ و پهنای باند خارجی نیز توسعه نیافته است. کاهش تدریجی سرعت اینترنت افراد را به‌تدریج با سیاست قطع دسترسی به سایت‌هایی که میزبان آن‌ها خارجی است، مواجه می‌کند و در نتیجه، تبعات سیاست دفعی را ندارد. مهدی طاهری، نماینده عضو کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس، این فرضیه را تایید کرد. او در گفت‌وگو با پایگاه خبری رویداد ۲۴، اذعان کرد که بر اساس دستور شورای عالی امنیت ملی، زیرساخت‌های پهنای باند داخلی افزایش می‌یابد و برنامه‌ای برای توسعه پهنای باند خارجی وجود ندارد.

کاربران رسانه‌های اجتماعی در ایران کاهش چشمگیر سرعت اینترنت را اجرای «چراغ خاموش» طرح صیانت می‌دانند. این طرح که برنامه عملی جمهوری اسلامی ایران برای کنترل فضای مجازی است، از ماه‌ها پیش خبرساز شد. نمایندگان کمیسیون مشترک صیانت با وجود مخالفت و اعتراض اقشار مختلف مردم، روز سه‌شنبه ۳ اسفند، کلیات این طرح را تصویب کردند.