آمریکا برای بازگشت پلوتو آماده می‌شود

سیاره پلوتو نماد مرگ و تولد دوباره است و بیش از ۲۴۰ سال طول می‌کشد تا به همان نقطه‌ شروع بازگردد

در روز ۲۲ فوریه، سیاره پلوتو به موقعیتی بازمی‌گردد که اعلامیه استقلال آمریکا در سال ۱۷۷۶ امضا شد _ BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

ایالات متحده در حال تجربه تولدی دیگر است؛ نه یک تولد دوباره فرهنگی یا سیاسی بلکه تولدی کیهانی.

آمریکا در روز ۲۲ فوریه شاهد نخستین «بازگشت پلوتو» خواهد بود، که ۲۴۸ سال طول کشیده است. این تصادفی نیست که این کشور در تاریخ رُندی مثل ۲۲/۲/۲۲ نوعی بیداری معنوی خواهد داشت. در واقع، این رویداد را در ستارگان نوشته‌اند.

سیاره پلوتو نماد مرگ و تولد دوباره است. بیش از ۲۴۰ سال طول می‌کشد تا پلوتو به همان نقطه‌ شروع که «نمودار تولد» آغاز شد، بازگردد. برای کسانی که از عملکرد درونی ستاره‌شناسی بی‌اطلاع‌اند، نمودار تولد مانند عکسی است که در لحظه تولد فرد- یا یک کشور- از آسمان گرفته می‌شود. در روز ۲۲ فوریه، سیاره پلوتو به موقعیتی بازمی‌گردد که اعلامیه استقلال آمریکا در سال ۱۷۷۶ امضا شد. ما انسان‌ها هرگز شاهد بازگشت پلوتو نخواهیم بود، مگر آنکه ۲۴۸ سال عمر کنیم. اما برای کشورها و اقوام کهن، بازگشت این پلوتو اغلب به ظهور یک قدرت یا سقوط امپراتوری‌ها منجر شده است.  

ایوان ناتانیل گریم، بنیان‌گذار و تحلیلگر ارشد «اینِر ورلدز استرالاجی» (Inner Worlds Astrology) می‌گوید: «پلوتو در علم ستاره‌شناسی نماد نابودی ساختارهای قدیمی است تا بتوانید آن را با ساختارهای جدید جایگزین کنید.» گریم که زمینه مطالعاتش تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها است، به‌دلیل پیش‌بینی‌های چرخه ماه و طالع‌بینی‌هایش، در تیک‌تاک ۶۸ هزار دنبال‌کننده دارد. 

او به ایندیپندنت گفت: «همه و هر الگوی رفتاری که کشور در ۲۵۰ سال گذشته ساخته است، به‌نوعی به چالش کشیده می‌شود و امکان دارد به هم بخورد. پلوتو در اصل تمام واقعیت‌های ناراحت‌کننده این کشور را نمایان می‌کند و به‌نوعی بر شکاف‌ها و ساختارها نور می‌تاباند تا همه ما نیاز به تغییر را ببینیم.»

هرچند بازگشت پلوتو در ۲۲ فوریه در اوج قدرت خواهد بود، می‌توان گفت که در دو سال گذشته تاثیر آن را حس کرده‌ایم. در سال ۲۰۲۰، همه‌گیری کووید-۱۹ اقتصاد را تحت فشار قرار داد. هرچند تعداد میلیونرهای جهان در جریان همه‌گیری در سال ۲۰۲۰ به ۵.۲ میلیون نفر رسید، در اوت همان سال، حدود ۱.۲ میلیون آمریکایی شغل خود را از دست دادند و درخواست حقوق بیکاری کردند. طالع‌بینان معتقدند بازگشت پلوتو تمام نقاط ضعف‌ ما در قالب یک کشور را عیان خواهد کرد؛ اما احتمالا بیشترین تاثیر آن بر اقتصاد خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیتون میچی طالع‌بین گاه‌شمار خورشیدی اعتدالی است که تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌هایش در تیک‌تاک بیش از ۱۰۰ هزار دنبال‌کننده دارد. او می‌گوید: «ما مدتی است که به پیامد‌های آخرین مرحله کاپیتالیسم دچاریم. بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم آمریکا در چند سال آینده یک تولد اقتصادی دوباره داشته باشد. میل به از میان بردن نظام‌ها و ساختارها ناشی از ناراحتی و شدت بازگشت قریب‌الوقوع پلوتو است.»

این تحول برای نسلی که با بی‌ثباتی‌های اقتصادی شکل گرفته، دیر هم شده است. نسل هزاره که در سال ۲۰۰۸ از دانشگاه فارغ‌التحصیل و وارد بازار کار شد، بلافاصله در اثر پیامدهای رکود اقتصادی بزرگ به مانع برخورد و هرچند در مقایسه با نسل انفجار جمعیت (متولدان ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴) درآمد بیشتری دارد، همچنان فقط حدود ۵ درصد ثروت آمریکا را در اختیار دارد. 

از منظر نجوم و طالع‌بینی، نسل هزاره به‌عنوان نسل «پلوتو در عقرب» شناخته می‌شوند که به‌معنای آن است که این سیاره از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۵ که بیشتر نسل هزاره‌ در آن متولد شدند، در برج عقرب بوده است. به گفته گریم، این موقعیت نسلی از آزاداندیشان نگران ایجاد که که سخت مشتاق تغییر است. او می‌گوید: «پلوتو در برج عقرب در واقع به‌معنای ترس از مرگ و ترس از مردن است. درباره رویارویی با فناپذیری و در نهایت، رویارویی با ترس‌هایمان است. اگر به آنچه نسل هزاره در اوان کودکی از سر گذراند فکر کنید، شاهد تراژدی‌های بسیاری بوده‌ایم.»

دانشمندان می‌گویند که همبستگی و تقارن همواره برابر با علیت نیست، اما ستاره‌شناسان و طالع‌بینان معتقدند هنگامی که رویدادهای همبستگی ستارگان رخ می‌دهد، باید با دقت بیشتری به آن نگریست‌ــ به‌ویژه وقتی بازگشت‌های پلوتو در طول تاریخ موجب اختلال در قدرت شده باشد. امپراتوری روم در سال ۲۱۸ و ۲۲۰ میلادی شاهد نخستین بازگشت پلوتو بود. این دوره با رهبران تفرقه‌افکن، رسوایی، مرگ‌ومیر و انتقال ناپایدار قدرت در تمام سلسله «سوران» تا پایان این سلسله در سال ۲۳۵ میلادی همراه بود. دومین بازگشت پلوتو در فاصله سال‌های ۴۶۱ و ۴۶۸ میلادی، تنها هشت سال پیش از سقوط امپراتوری روم در سال ۴۷۶، رخ داد. انگلستان سه مورد بازگشت پلوتو را پشت سر گذاشته است‌ــ با قحطی بزرگ سال ۱۳۱۵ در آغاز عصر الیزابت [اول]، عصر طلایی ادبیات بریتانیایی و ایجاد رسمی بریتانیا در سال ۱۸۰۱.

گریم می‌گوید: «ما نه تنها این زمینه فروپاشی ساختاری بلکه انتقال و رهبری را در سابقه تاریخی داریم. پیش‌بینی بسیاری از ستاره‌شناسان و طالع‌بینان در سال جاری در مورد آمریکا درباره وضعیت رهبری بود. اما فقط این نبود، آیا نهادهای ما ناکارآمدند؟»

ممکن است ۲۵۰ سال طول بکشد تا امپراتوری‌ها از هم بپاشند، اما در ایالات متحده آمریکا فقط چهار سال طول می‌کشد تا آمریکایی‌ها از دولتشان ناراضی شوند. انتخابات سال ۲۰۲۰ برای شهروندانی که از جانب دولت ترامپ احساس خطر می‌کردند، تسکین موقت بود؛ اما حتی تاثیر تغییر رهبری وقتی نابرابری در ساختار کشور عمیقا ریشه دوانده باشد، محدود است.  

حتی از منظر نجوم و طالع‌بینی هم تغییر یک‌شبه رخ نمی‌دهد. به همین دلیل است که طالع‌بینان پیشنهاد می‌کنند برای آماده کردن آمریکا برای بازگشت پلوتو، از کنترل آنچه نمی‌توانیم تغییر دهیم دست برداریم.

گریم می‌گوید: «برای نهایت استفاده از این موقعیت، باید آنچه چسبیده‌اید را رها کنید. این خیره شدن به تاریکی بدون پلک زدن است و اگر به‌مدت کافی خیره شوید، کم‌کم چیزی تازه، و امیدوارم بهتر، می‌بینید.»

© The Independent

بیشتر از علوم