استرالیا خواهان بررسی استفاده چین از لیزر علیه هواپیمای خود شد

چین به‌صراحت استفاده از لیزر برای شناسایی هواپیمای استرالیایی را رد نکرد

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که کشتی چینی از قوانین بین‌المللی تبعیت می‌کند- AFP

استرالیا از چین می‌خواهد در مورد استفاده از لیزر برای شناسایی یک جت استرالیایی در آب‌های سواحل شمالی آن کشور، تحقیق کند .موضوعی که روابط دو کشور را تیره کرده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، روز دوشنبه ۲۱ فوریه،  اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، گفت که از دولت چین خواسته است تا درباره اقدام خطرناک و بی‌احتیاط که گفته می‌شود هفته گذشته از سوی یک کشتی جنگی نیروی دریایی ارتش خلق چین انجام شده است، توضیح دهد.

 موریسون گفت: «این اقدام خطرناک برای یک نیروی دریایی حرفه‌ای، قابل قبول نیست. ما می‌خواهیم پاسخ دهند که چرا آن کار را کردند.»

او افزود: «آن‌ها نه ‌فقط به استرالیا، بلکه باید به همه کشورهای منطقه ما توضیح دهند. این وضعیت ممکن است برای هرکس دیگری نیز که صرفاً نظارت عادی بر منطقه انحصاری خود دارد، پیش آید.»

مقامات چینی هنوز به این درخواست پاسخی نداده‌اند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در یک کنفرانس خبری در پکن به خبرنگاران گفت که کشت‌های چینی از قوانین بین‌المللی تبعیت می‌کنند.

او گفت: «پس از بررسی با مقامات مربوطه چین، مشخص شد که اطلاعات منتشر شده از سوی طرف استرالیایی صحت ندارد. ناوبری عادی کشتی چینی در دریاهای آزاد مطابق با قوانین و رویه بین‌المللی مربوطه است و کاملا قانونی است. ما از طرف استرالیایی می‌خواهیم که به حقوق قانونی کشتی‌های چینی در آب‌های مربوطه مطابق با قوانین بین‌المللی احترام بگذارد و از انتشار اطلاعات نادرست در مورد چین خودداری کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش ‌از آن، روزنامه دولتی گلوبال تایمز، کانبرا را به تلاش برای آسیب رساندن به شهرت پکن در اقیانوس آرام جنوبی متهم کرد. در آن مقاله به نقل از یک تحلیلگر ناشناس آمده است: «ارتش استرالیا آگاهانه این موضوع را باهدف تخریب چین بیان کرد.»

ظاهرا حادثه مورد بحث هفته گذشته زمانی رخ داد که یک هواپیمای P-8A استرالیا و یک هواپیمای جنگی شناسایی آن کشور، بر فراز دریای آرافورا در محدوده آبی بین قلمرو شمالی استرالیا و جزیره گینه‌نو، در حال پرواز بود. نیروی دفاعی استرالیا روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشتی نیروی دریایی ارتش خلق چین (PLAN)  از لیزر برای شناسایی هواپیمای استرالیایی استفاده کرده است.  

در روایت گلوبال تایمز، چین به‌صراحت استفاده از لیزر را برای شناسایی هواپیمای استرالیایی رد نکرد، اما گفت که اگر یک هواپیما به یک کشتی جنگی نزدیک شود، طبیعی است که کشتی از فاصله‌یاب لیزری استفاده کند.

سونگ ژونگ پینگ، کارشناس نظامی چینی، درآن باره گفت: «استرالیا نخواست به مردم بگوید که هواپیماهایش در نزدیکی کشتی‌های چینی پرواز کرده‌اند، بنابراین مردم نمی‌توانند تشخیص دهند که آیا کشتی‌های چینی مجبور به انجام اقدامات متقابل دفاعی شده‌اند، یا خیر.»

کارل شوستر، کاپیتان سابق نیروی دریایی ایالات متحده، نیز در آن زمینه گفت: «استفاده از فاصله‌یاب لیزری برای هواپیما می‌تواند تحریک تلقی شود، زیرا نشان می‌دهد که کشتی جنگی در تلاش است تا محل هواپیما را بدون استفاده از رادار، تعیین کند.»

او افزود که این احتمال وجود دارد که اپراتورهای بی‌تجربه کشتی چینی تلاش کرده باشند لیزر را به سوی قسمت‌هایی از هواپیما، غیر از کابین آن، نشانه بگیرند.

بیشتر از جهان