برخورد زیردریایی هسته‌ای آمریکا با «شیء ناشناس» در دریای جنوبی چین

یازده ملوان در زیردریایی هسته‌ای نیروی دریایی ایالات متحده در «برخورد با شیئی» در اعماق آب‌های بین‌المللی در اقیانوس آرام زخمی شدند

یک مقام نیروی دریایی آمریکا گفت که هیچ نشانه‌ای از برخورد موشک با زیردریایی در دست نیست‌ـ U.S. Navy photo by Thiep Van Nguyen II

یازده ملوان در زیردریایی هسته‌ای نیروی دریایی ایالات متحده در «برخورد با یک شیء» در اعماق آب‌های بین‌المللی در اقیانوس آرام زخمی شدند.

مقام‌های نیروی دریایی می‌گویند که یواس‌اس کنتیکت در وضعیتی «امن و پایدار» به سر می‌برد و برای بررسی هر گونه خسارت احتمالی در حال رفتن به بندر گوام است.

به گفته مقام‌های نیروی دریایی، در پی حادثه دریای جنوبی چین، دو تن از ملوانان روی عرشه «جراحت‌های خفیفی» برداشته‌اند و دیگران دچار ضربه، کوفتگی و بریدگی شده‌اند.

در بیانیه‌ای که ناوگان پاسیفیک نیروی دریایی ارتش آمریکا منتشر کرده، آمده است: «زیردریایی  تندرو تهاجمی کلاس سی وولف، یواس‌اس کنتیکت بعد‌ازظهر دوم اکتبر هنگام غوطه‌ور شدن به منظور انجام عملیات در آب‌های بین‌المللی در منطقه ایندو پاسیفیک با شیئی برخورد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه گفته شده است: «امنیت خدمه ناوگان از اولویت‌های اصلی نیروی دریایی است. هیچ آسیب مهلکی به ‌آن‌ها وارد نشده است.»

در بیانیه تاکید شده است: «زیردریایی در وضعیت امن و پایدار قرار دارد. فضاها و تجهیزات پیشران هسته‌ای یواس‌اس کنتیکت آسیب ندیده‌اند و کاملا عملیاتی‌اند. میزان خسارت به باقی زیردریایی در حال بررسی است. نیروی دریایی ایالات متحده درخواست کمک نکرده است. این حادثه بررسی خواهد شد.»

یک مقام نیروی دریایی به شبکه خبری ای‌بی‌سی (ABC News) گفت که هیچ نشانه‌ای از برخورد توده‌ای زمینی با زیردریایی وجود ندارد.

یک مقام رسمی دیگر نیز بدون ذکر نامش گفت که هیچ نشانه‌ای از برخورد موشک با زیردریایی در دست نیست.

آن‌ها گفتند که ممکن است شیئی غیرمتحرک باشد، مانند تپه دریایی (کوه زیر دریا) یا شیئی باشد که یک شناوری سطح‌پیما آن را یدک می‌کشیده است.

با بررسی آسیب بدنه زیردریایی در پایگاه نیروی دریایی ایالات متحده در گوام اطلاعات بیشتری به دست خواهد آمد که نشان دهد چه چیزی زیر دریا به زیردریایی برخورد کرده است.

جیمز آدامز فرمانده ناوگان پاسیفیک گفت: «ما برای یافتن دلیل حادثه تحقیقات جامعی انجام خواهیم داد.»

زیردریایی مذکور به منظور رزم‌آرایی، پایگاه نیروی دریایی کیتساپ-برمرتون در ایالت واشینگتن را در ماه مه ترک کرد.

نیروی دریایی ایالات متحده سه فروند زیردریایی کلاس سی وولف دارد که بیش از ۳ میلیارد دلار هزینه ساخت هر یک از آن‌ها شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان