واکنش تند چین به عبور ناوهای بریتانیا از دریای جنوبی چین

یک گروه از نیروی دریایی بریتانیا در حال عبور از آب‌های مورد مناقشه چین با کشورهای همسایه است

ناو ملکه الیزابت - Christophe SIMON / AFP

رسانه‌های دولتی چین اعلام کردند که این کشور نسبت به عبور گروهی شناور نظامی به رهبری ناو ملکه الیزابت از دریای مورد مناقشه چین جنوبی، به بریتانیا هشدار داده‌اند.

به نوشته گاردین، وو کیان، سخنگوی وزارت دفاع ملی چین گفت که این کشور به آزادی دریانوردی احترام می‌گذارد، اما با هرگونه فعالیت دریایی که هدف آن ایجاد جدال است، قاطعانه مخالفت می‌کند.

او افزود: «این اقدامات نباید با ایجاد بی ثباتی به صلح منطقه‌ای لطمه بزند. برای مثال آخرین همکاری نظامی بین بریتانیا و ژاپن بخشی از این موارد است. نیروی دریایی چین برای مقابله با چنین رفتاری اقدامات لازم را انجام خواهد داد.»

این اولین باری است که گروه شناورهای دریایی بریتانیا که شامل دو ناوشکن و دو ناوچه که در منطقه آسیا و اقیانوسیه مستقر شده است، به رهبری کشتی ملکه الیزابت از این مسیر گذر می‌کند. این کشتی به ژاپن می‌رود، اما طبق گزارش‌ها در هند، سنگاپور و کره جنوبی - برای شرکت در تمرینات در کنار متحدان توقف کرده است. پیش‌بینی می‌شد این اقدام واکنش پکن را که با چندین کشور منطقه بر سر آب‌ها و جزایر اختلاف دارد، برانگیزد.

رسانه‌های چینی می‌گویند، نفس حضور بریتانیا در دریای چین جنوبی خطرناک است. آنها معتقدند اگر لندن تلاش کند حضور نظامی خود را در این منطقه با اهمیت ژئوپلیتیکی تداوم بخشد، وضعیت موجود در منطقه پیچیده‌تر خواهد شد و اگر اقدامی واقعی علیه چین انجام شود، محکوم به شکست است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا بارها گفته است که مسیر مستقیم از طریق آب‌های بین‌المللی را برای شرکت در تمرینات نظامی با متحدان خود طی می‌کند. او تاکید کرد: «ما نمی‌خواهیم برای تحریک بیشتر به آن طرف جهان برویم. ما اعتمادبه‌نفس خواهیم داشت، اما نه برای مقابله.»

او در اوایل این ماه گفت: «همان‌طور که شاهد انحراف قدرت در اقیانوس آرام هستیم، ما متعهد هستیم که در اینجا با شرکای خود برای دفاع از ارزش‌های دموکراتیک، مقابله با تهدیدات مشترک و حفظ امنیت ملت‌هایمان همکاری کنیم.»

در اواخر سال جاری، بریتانیا دو کشتی جنگی دیگر نیز به طور دائمی در منطقه مستقر خواهد کرد.

افزایش نظامی‌گری و توسعه‌طلبی چین در منطقه، به‌ویژه در تایوان که پکن ادعا می‌کند استانی از چین است و آن را باز پس خواهد گرفت، تنش بین چین و بسیاری از همسایگان آن را بیشتر کرده است.

بیشتر از جهان