آمریکا و امارات به‌دنبال دوبرابر کردن سرمایه‌گذاری جهانی در کشاورزی نوین

این دو کشور در جریان برگزاری بیست‌وششمین اجلاس تغییرات اقلیمی از طرحی باعنوان «ماموریت نوآوری کشاورزی برای اقلیم» و سرمایه‌گذاری اولیه چهار میلیارد دلار رونمایی کردند

سیستم‌های کشاورزی و غذایی فرصت‌های بزرگی را در اختیار اقدام جهانی برای مقابله با تغییرات اقلیمی قرار می‌دهند- SILVIO AVILA/ AFP

به گفته توماس ویلسَک، وزیر کشاورزی آمریکا، ایالات متحده و امارات متحده عربی به‌دنبال جذب چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جهانی بیشتر در طرحی هستند که با هدف انعطاف‌پذیری کشاورزی دربرابر تغییرات اقلیمی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با چهار میلیارد سرمایه‌گذاری راه‌اندازی کرده‌اند.

این دو کشور آبان‌ماه در جریان برگزاری بیست‌وششمین اجلاس تغییرات اقلیمی (COP26) در گلاسگو از طرحی باعنوان «ماموریت نوآوری کشاورزی برای اقلیم» (AIM for Climate) رونمایی کردند که با حمایت بیش از ۳۰ کشور روبه‌رو شد و در راستای آن قرار است دولت‌ها و شرکت‌های غیردولتی بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ میلادی، چهار میلیارد دلار در حوزه کشاورزی نوین و هوشمند سرمایه‌گذاری کنند.

سرمایه‌گذاری اولیه چهار میلیارد دلاری شامل یک‌میلیارد دلار از طرف هر یک از دولت‌های ایالات متحده و امارات، ۱.۸میلیارد دلار از سایر دولت‌ها و ۲۰۰میلیون دلار از شرکای غیردولتی بود.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه، اول اسفندماه در خبری اختصاصی به نقل از وزیر کشاورزی ایالات متحده نوشت که طرح «ماموریت نوآوری کشاورزی برای اقلیم» در حاضر حاضر تا پیش از بیست‌وهفتمین اجلاس تغییرات اقلیمی (کوپ۲۷) که آبان‌ماه سال آینده در مصر برگزار خواهد شد، به هشت میلیارد دلار تعهد سرمایه‌گذاری هوشمند در زمینه اقلیمی نیاز دارد.

ویلسک یک روز پیش از برگزاری نشست وزرای کشورهای دخیل در این طرح که در دبی برگزار می‌شود، گفت: «ما معتقدیم که در عمل باید هدفی بالاتر تعیین کنیم. جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، معتقد است که تا کوپ۲۷ باید هشت میلیارد دلار دریافت به‌دست آورده باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با افزایش حامیان این طرح، درحال حاضر بیش از ۱۴۰ شریک دولتی و غیردولتی از آن حمایت می‌کنند که شامل دولت‌ها، سازمان‌های بین‌المللی، موسسات تحقیقاتی و شرکت‌هایی است که با افزایش سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی در پژوهش و به‌کارگیری شیوه‌های کشاورزی هوشمند درقبال اقلیم، موافقت کرده‌اند.

وزارت کشاورزی ایالات متحده به‌تازگی اعلام کرد که یک میلیارد دلار در پروژه‌های آزمایشی مربوط به کالاهای هوشمند درزمینه اقلیم و همچنین ترویج کشاورزی، دامداری و شیوه‌های جنگلداری که انتشار گازهای گلخانه‌ای مضر برای طبیعت را کاهش می‌دهد، سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

صنایع کشاورزی ایالات متحده در حال حاضر با نتایج تغییرات اقلیمی، ازجمله افزایش خشکسالی و سیل مقابله می‌کند.

ویلساک گفت که این طرح می‌تواند به‌عنوان بخشی از مشارکت ایالات متحده در «ماموریت نوآوری کشاورزی برای اقلیم» در نظر گرفته شود. 

مریم المهیری، وزیر تغییرات اقلیمی و محیط زیست امارات متحده عربی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سیستم‌های کشاورزی و تولید مواد غذایی فرصت‌های بزرگی را در اختیار اقدام جهانی برای اقلیم قرار می‌دهند.»

امارات متحده عربی، یک کشور تولیدکننده نفت خلیج فارس که اکثر مواد غذایی آن از کشورهای دیگر وارد می‌‌شود و آب آشامیدنی خود را نمک‌زدایی از آب دریا تامین می‌کند، سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه فناوری‌های مربوط به کشاورزی و آب و همچنین انرژی‌های پاک انجام می‌دهد.

ایالات متحده و امارات به‌ترتیب در بهار و پائیز سال ۲۰۲۳ میزبان نشست «ماموریت نوآوری کشاورزی برای اقلیم» و اجلاس اقلیمی «کوپ۲۸» خواهند بود.

بیشتر از جهان