۲۲ فوریه، بزرگداشت روز تاسیس حکومت سعودی در عربستان

روز تاسیس «مظهر افتخار به ریشه‌ها و همراهی شهروندان با رهبران از زمان امام محمد بن سعود تاکنون» است

 شهرهای سراسر عربستان سعودی به مناسبت روز تاسیس، میزبان برنامه‌های فرهنگی و سنتی درباره تاریخ عربستان خواهند بود-AFP

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی روز جمعه با صدور فرمان سلطنتی، ۲۲ فوریه را «روز تاسیس» نامگذاری کرد تا شکل‌گیری نخستین حکومت سعودی در سال ۱۷۲۷ میلادی به همت امام محمد بن سعود، گرامی‌داشته شود.

در فرمان پادشاهی عربستان سعودی به افتخار به ریشه‌های پایدار کشور و ارتباط نزدیک شهروندان با رهبران از زمان امام محمد بن سعود در سه قرن پیش، و آغاز تاسیس آن در اواسط سال ۱۱۳۹ هجری قمری (۱۷۲۷میلادی) به عنوان اولین دولت سعودی اشاره شده است. حکومتی که تا سال ۱۲۳۳ هجری قمری (۱۸۱۸ میلادی) ادامه یافت. در ادامه متن این فرمان آمده است: «تنها هفت سال از اتمام آن دوره نگذشته بود که امام ترکی بن عبدالله بن محمد بن سعود در سال ۱۲۴۰ هجری قمری (۱۸۲۴ میلادی) توانست آن را احیا کند و دومین دولت سعودی را تاسیس کرد که تا سال ۱۳۰۹ هجری قمری (۱۸۹۱ میلادی) ادامه یافت؛ ده سال پس از اتمام آن، ملک عبدالعزیز بن عبدالرحمن الفیصل در سال ۱۳۱۹ هجری قمری (۱۹۰۲ میلادی) سومین دولت سعودی را تاسیس کرد و آن را به نام پادشاهی عربی سعودی نامگذاری و متحد کرد.» 

این فرمان می‌افزاید: «از آنجائی که اواسط سال ۱۱۳۹ هجری قمری منطبق با فوریه ۱۷۲۷ میلادی، آغاز دوره حکمرانی امام محمد بن سعود و تاسیس اولین دولت سعودی توسط او است، دستور دادیم ۲۲ فوریه هر سال به نام (روز تاسیس) روزی برای بزرگداشت تاسیس دولت سعودی باشد و این روز تعطیل رسمی شود».

الشرق‌الاوسط روز تاسیس را «مظهر افتخار به ریشه‌ها و همراهی شهروندان با رهبران از زمان امام محمد بن سعود تاکنون» توصیف کرده است.

این روز متفاوت با روز ملی پادشاهی سعودی است که ۲۳ سپتامبر هر سال گرامی‌داشته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه‌ خبرگزاری دولتی عربستان سعودی آمده است که در دوران حکومت سعودی، الدرعیه محل ملاقات کاروان‌های حج و کاروان‌های تجاری بود که از خارج از شبه‌جزیره عربستان می‌آمدند. این منطقه از دوران پیش از اسلام، به دلیل بازارهای متعدد و متنوع از نظر سنت، میراث و تعداد زائران شهرت داشته است.

 شهرهای سراسر عربستان سعودی به مناسبت روز تاسیس، میزبان برنامه‌های فرهنگی و سنتی درباره تاریخ عربستان خواهند بود.

جشن‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری شامل نمایش و تئاتر از ۲۲ تا ۲۴ فوریه  در سراسر عربستان برگزار خواهد شد. به گفته برگزارکنندگان، این جشن‌ها، ضمن این که تاریخ عربستان را برای بازدیدکنندگان به نمایش درمی‌‌آورند، تجلیلی نیز از نساجی، هنر، و لباس‌های سنتی عربستان سعودی و عطر قهوه سنتی آن خواهند بود.

یکی از این نمایش‌ها شامل شبیه‌سازی حرکت کاروان‌های تجاری شناخته شده در سراسر پادشاهی است، به‌ویژه در «نجناج، جایی که بازارچه‌های باستانی در آن زنده می‌شوند.»

رویداد نجناج به پنج منطقه (مرکزی، شرقی، شمالی، غربی، و جنوبی) تقسیم می‌شود. هر منطقه دارای یک دروازه است که شامل نمایشگاه هنری کوچکی متشکل از عکس‌های قدیمی از هر منطقه است که میراث باستانی و تاریخ آن را در دوران سعودی نشان می‌دهد. هر منطقه بازیگران و راویانی خواهد داشت که داستان‌هایی واقعی را از دوره تاسیس پادشاهی سعودی روایت خواهند کرد.

روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند) آسمان شب با آتش‌بازی و نمایش پهپادها روشن خواهد شد.

به موازات این برنامه‌ها، یک نمایشگاه تاریخی مجازی هم برگزار خواهد شد که دانش‌آموزان با ارسال تصویر، نقاشی، یا متنی که روز تاسیس و عمق تاریخی پادشاهی را تعریف می‌کند، در آن شرکت خواهند کرد.

این نمایشگاه نخستین و بزرگ‌ترین نمایشگاه مجازی در جهان از نظر فضای اختصاص یافته، تعداد شرکت‌کنندگان، و رقابت جهانی است. هر شرکت‌کننده از طریق یک صفحه کنترل روی سامانه واقعیت مجازی عربستان سعودی به نام VRSA، که جدیدترین فناوری تعاملی هوشمند سه بعدی در جهان است، نظارت خواهد شد.

روز چهارشنبه نیز یک نمایش موزیکال بزرگ در ریاض برگزار خواهد شد که مخاطبان را به سفری از روزهای اول پادشاهی تا امروز می‌برد و مراحل تاسیس و اتحاد پادشاهی عربستان سعودی را نشان می‌دهد. همچنین، گذار این کشور به زندگی مدرن با حفظ زبان، مذهب، آداب و رسوم، سنت‌ها، و روابط اجتماعی را نشان می‌دهد.

هدف «نمایش موزیکال روز تاسیس» بزرگداشت بنیان‌گذار و دیگر شخصیت‎‌ها و نمادهای تاریخی عربستان سعودی در سه قرن گذشته است. این نمایش به رهبری محمد عبده، عبدالمجید عبدالله، راشد الفارس، ماجد المهندس، و دالیا اجرا خواهد شد.

آهنگ‌سازان آن سحام، ناصر الصالح، و نواف عبدالله هستند، و متن آن را شاهزاده بدر بن عبدالمحسن، محمد العانیزی، نایف ساغر، نجلا المحیا، و احمد علوی نوشته‌اند.

بیشتر از جهان