کرونا دوباره در افغانستان جولان می‌دهد

از آغاز ژانویه سال جاری، روند ابتلا به کووید-۱۹ در افغانستان سیر صعودی داشته است

«در دو ماه اخیر، ۱۳۶ نفر در اثر ابتلا به ویروس کووید-۱۹ فوت کرده‌اند» - foreignpolicy

منابع آگاه در وزارت صحت عامه (بهداشت) در افغانستان می‌گویند روند ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان دوباره سیر صعودی دارد و هر روز تعداد بیشتری به این ویروس مبتلا می‌شوند. مقام‌های این وزارتخانه می‌گویند از آغاز ماه ژانویه ابتلا به این ویروس در افغانستان دوباره سرعت گرفته است و تا ۱۵ فوریه نزدیک به ۱۳ هزار نفر در افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

جاوید هژیر، سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند به رسانه‌ها گفت در دو ماه اخیر، ۱۳۶ نفر در اثر ابتلا به ویروس کووید-۱۹ فوت کرده‌اند. به گفته هژیر تنها در هفته گذشته بیش از چهار هزار نفر در افغانستان به کرونا مبتلا شده‌اند و ۵۹ تن دیگر نیز جان خود را در اثر ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند. مقام‌های وزارت بهداشت در دولت طالبان همچنین هشدار می‌دهند که بیشتر مراکز مبارزه با کووید-۱۹ به دلیل نبود امکانات مالی تعطیل شده‌اند و این مسئله می‌تواند عواقب وخیمی در پی داشته باشد. دکتر دستگیر نظیر، رئیس پیشین بخش معافیت جمعی وزارت بهداشت افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفت: «متاسفانه روند ابتلا به ویروس کووید-۱۹ در افغانستان در حال افزایش است. به دلیل نبود سیستم ردیابی و بررسی ابتلا به کرونا، آمار واقعی که بر اساس آن بتوان وضعیت را دقیق تحلیل کرد نیز وجود ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نظری می‌افزاید در بیشتر استان‌های افغانستان کیت‌های آزمایش کرونا وجود ندارد و در بعضی استان‌ها نیز تعداد بسیار کمی موجود است و روزانه نزدیک به هزار مورد ابتلای جدید در ۱۵ الی ۱۷ استان از مجموع ۳۴ استان افغانستان مشاهده می‌شود که نشان‌گر افزایش موارد ابتلا است. او گفت در افغانستان تنها امکان تشخیص ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد و نوع سویه را نمی‌توان تشخیص داد. به همین دلیل نمی‌دانیم که روند رو به افزایش ویروس کرونا ناشی از شیوع اومیکرون است یا سویه‌های دیگر کووید-۱۹.

در حال حاضر در افغانستان نه سیستم عرضه خدمات درمانی به مبتلایان کرونا وجود دارد و نه برنامه مشخصی برای جلوگیری از گسترش ویروس فعال است. دغدغه‌ها و نگرانی مردم از فقر، تنگدستی و چالش‌های دیگر به حدی است که کسی به گردش ویروس کرونا اصلا توجهی نمی‌کند و حتی مردم با علائم ویروس کرونا در شهر رفت‌و‌آمد می‌کنند. بیمارستان‌های مخصوص خدمات درمانی برای مبتلایان کرونا هم تنها می‌تواند ابتلا به کرونا را تایید کنند یا به افرادی که وضعیت بیماری آنان وخیم است، خدمات ابتدایی ارائه بدهند. به همین دلیل در افغانستان آمار مرگ‌و‌میر در اثر ابتلا به کرونا بالا است و این در حالی است که بخش عمده‌ای از تلفات ناشی از ویروس کرونا اصلا گزارش نمی‌شود.

مقام‌های وزارت بهداشت در افغانستان ادعا می‌کنند که در حال حاضر در مجموع هشت میلیون نفر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند؛ چهار میلیون نفر در زمان دولت پیشین و ۴۴ میلیون نفر در شش ماه سلطه طالبان واکسن زده‌‌اند. با این‌ حال سازمان بهداشت جهانی آمار افرادی را که در افغانستان واکسن تزریق کرده‌اند را پنج میلیون و ۳۲۱ هزار نفر ثبت کرده است.

بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت در افغانستان، در حال حاضر ۳.۵ میلیون دوز واکسن که شامل واکسن سینوفارم، جانسون اند جانسون و آسترازنکا می‌شود در این کشور وجود دارد؛ اما به نظر می‌رسد مردم تمایل چندانی به تزریق واکسن ندارند، به‌ خصوص که شایعه‌های فراوانی در رابطه با تزریق واکسن شنیده می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی آمار رسمی ابتلا به ویروس کرونا از آغاز ژانویه سال ۲۰۲۰ تا‌کنون را بیش از ۱۷۱ هزار تن و تلفات ناشی از آن را هفت هزار و ۵۲۴ نفر اعلام کرده است؛ اما در واقعیت تعداد مبتلاشدگان به این ویروس و تلفات ناشی از آن بسیار بیشتر از این آمار است؛ زیرا در افغانستان به‌ندرت مردم حاضر می‌شوند به دلیل ابتلا به ویروس کرونا به مراکز درمانی بروند و بیشتر آن را یک سرماخوردگی ساده قلمداد می‌کنند و همچنین مرگ در اثر کرونا یا در کل مرگ‌و‌میر در افغانستان کمتر در مراجع دولتی ثبت می‌شوند.