اسرائیل با همسایگانش پیمانی دفاعی برای مقابله با پهپادها امضا می‌کند

کشورهای عضو برای شناسایی و سرنگونی پهپادهای مهاجم با یکدیگر همکاری خواهند کرد

در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی از حمله‌ پهپادی ایران یا نیروهای نیابتی‌اش در منطقه منتشر شده است- تصویر از خبرگزاری ایرنا

یک شبکه تلویزیونی در اسرائیل اعلام کرد که آن کشور و متحدان منطقه‌ای‌اش به‌دنبال برقراری یک پیمان دفاعی مشترک‌ برای مقابله با تهدید پهپادهای دفاعی‌اند.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل روز شنبه، ۳۰ بهمن‌ماه، در بخش خبری خود گزارش داد درپی حملات پهپادی و موشکی به امارات متحده عربی و عربستان سعودی که نیروهای نیابتی ایران در یمن و عراق مسئولیت آن را پذیرفته‌اند، اسرائیل کار روی هماهنگی با کشورهای منطقه برای مقابله با این‌گونه حملات را آغاز کرده است.

درصورت برقراری چنین پیمانی، کشورهای عضو به‌محض شناسایی و اطلاع از ارسال هواپیماهای بدون سرنشین به‌سمت یک کشور همسایه، ضمن هشدار به آن کشور، در سرنگونی پهپادها همکاری خواهند کرد.  

این شبکه تلویزیونی بدون اشاره به منبع این خبر یا جزئیات بیشتر، تنها اعلام کرد که این همکاری شامل همسایگان دور و نزدیک اسرائیل خواهد بود.

یک روز پیش از این گزارش تلویزیونی درباره پیمان امنیتی برای مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین، ارتش اسرائیل از فعال‌شدن سامانه گنبد آهنین در شمال آن کشور برای مقابله با پهپاد کوچکی که از لبنان وارد خاک آن کشور شده بود، خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس بیانیه ارتش اسرائیل، پدافند هوایی آن کشور با وجود پرتاب موشک‌های دفاعی، قادر به انهدام آن نشده و پهپاد نفوذی، در نهایت به لبنان بازگشته است.

هم‌زمان شبه‌نظامیان حزب‌الله، نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در لبنان، مسئولیت ارسال این پهپاد را برعهده گرفتند و اعلام کردند که پهپاد این گروه پس از انجام «ماموریت ۴۰‌دقیقه‌ای شناسایی» برفراز اسرائیل، به خاک لبنان بازگشته است. 

علاوه‌بر این، اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد که یک پهپاد گروه حزب‌الله لبنان را در حریم هوایی خود رهگیری و منهدم کرده است. رسانه‌های اسرائیلی روز چهارشنبه نیز گزارش دادند نیروهای آمریکایی دو پهپاد را که به مقصد احتمالی اسرائیل از ایران به‌پرواز درآمده بودند، در آسمان عراق سرنگون کرده‌اند.

در ماه‌های گذشته، گزارش‌های متعددی از حمله‌های پهپادی جمهوری اسلامی ایران یا نیروهای نیابتی آن به مکان‌های محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق و حمله‌های حوثی‌ها، شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در یمن، به هدف‌هایی در عربستان سعودی منتشر شده است. 

نیروهای دفاعی در این کشورها از خنثی‌شدن بسیاری از این حمله‌ها خبر داده‌اند، اما حمله‌های پهپادی درمواردی خسارت‌هایی درپی داشته و همچنین حمله ماه گذشته حوثی‌ها به ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، سه کشته برجای گذاشت.