بی‌ثباتی در افغانستان تجارت مواد مخدر را افزایش داده است

حجم وسیعی از موادمخدر از طریق تاجیکستان به سایر نقاط جهان فرستاده می‌شود

افزایش قیمت تریاک از اوت ۲۰۲۱ باعث شد انگیزه برای کشت این محصول در افغانستان افزایش یابد-ABDUL MAJEED / AFP

مقام‌های دولت تاجیکستان روز پنجشنبه، ۲۸ بهمن، از افزایش میزان قاچاق موادمخدر از مرزهای افغانستان در یک سال گذشته خبر دادند. به گفته آنان، حجم موادمخدری که در سال ۲۰۲۱ در مرزهای این کشور با افغانستان توقیف شده، تقریبا ۶۹ درصد بیشتر از سال‌های قبل است. دولت تاجیکستان درباره امکان افزایش قاچاق موادمخدر به دلیل بی‌ثباتی در افغانستان هشدار داد.

 به نقل از خبرگزاری تاس، حبیب‌الله وحیدزاده، رئیس سازمان کنترل موادمخدر تاجیکستان، گفت که نهادهای انتظامی تاجیکستان اخیرا چهار تن موادمخدر کشف و ضبط کرده‌اند و حجم هرویین و حشیش کشف‌شده دو برابر شده است.

وحیدزاده با اشاره به آخرین اطلاعات و آمار در مورد افزایش قاچاق موادمخدر از افغانستان، از سازمان‌های بین‌المللی برای جلوگیری از به وجود آمدن موج جدیدی از ترانزیت موادمخدر کمک خواست. او تصریح کرد: «با تغییر وضعیت در افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان، ما باید مرزهای خود را در برابر قاچاق موادمخدر، سلاح و سایر اقلام ممنوعه از هر نظر تقویت کنیم.»

 وحیدزاده افزود: «در نشست‌های ما با نهادهای امدادرسان به افغانستان، یکی از موضوع‌هایی که درباره آن گفت‌وگو شد، حمایت از سازماندهی پایگاه‌های جدید [کنترل موادمخدر] در امتداد مرز است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش دفتر مبارزه با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد، یوان‌اودی‌سی (UNODC)، در سال ۲۰۲۱ در منطقه‌ای به وسعت ۱۷۷ هزار هکتار در افغانستان تریاک کشت شد که نسبت به سال ۲۰۲۰ کمتر است؛ اما کارشناسان تجارت موادمخدر سازمان ملل می‌گویند که این کاهش سطح زیرکشت با کاشت متراکم‌تر در هر هکتار خنثی شده است. به گفته این کارشناسان، در سال ۲۰۲۱ برآورد تولید تریاک شش هزار و ۸۰۰ تن و هشت درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ بود؛ به این معنی که تولید برای پنجمین سال متوالی از مرز شش هزار تن فراتر رفت و این مقدار تریاک می‌تواند به ۲۷۰ تا ۳۲۰ تن هرویین خالص تبدیل شود.

دفتر مبارزه با موادمخدر و جرم سازمان ملل در این گزارش خاطرنشان کرد که افزایش قیمت تریاک از اوت ۲۰۲۱ باعث شد انگیزه برای کشت این محصول در افغانستان افزایش یابد. در این گزارش آمده که فروپاشی ادامه‌دار اقتصاد این کشور که میلیون‌ها نفر را به لبه پرتگاه گرسنگی نزدیک‌ کرد، افراد بیشتری را در برابر تجارت موادمخدر آسیب‌پذیر کرده است.

خبرگزاری تاس هم نوشت، علی‌رغم تلاش‌های آشکار در زمینه مبارزه با موادمخدر در تاجیکستان، حجم وسیعی از موادمخدر از طریق این کشور به سایر نقاط جهان فرستاده می‌شود. ۱۵ فوریه، کمیته دولتی گمرک ازبکستان اعلام کرد که افسران این کمیته یک محموله تقریبا ۲۳۰ کیلویی هرویین را در یک کامیون که از تاجیکستان در راه روسیه بود، کشف کردند.

گمرک تاجیکستان از اظهارنظر در مورد این خبر خودداری کرد.

بیشتر از جهان