کاهش قیمت نفت در میانه گفتگوهای وین و بحران اوکراین

ادامه تنش‌ها بر سر تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین همچنان باعث نگرانی در بازارهای نفت است

ایران و روسیه هر دو از صادرکنندگان نفت به شمار می‌روند که حضور آن‌ها در بازار می‌تواند بر قیمت نفت تاثیر بگذارد- AFP

درحالی‌که مذاکرات برای احیای مجدد توافق هسته‌ای با ایران وارد مراحل پایانی خود شده و تنش‌ها بین روسیه به‌عنوان صادرکننده بزرگ انرژی با غرب افزایش ‌یافته است، روز پنجشنبه قیمت نفت روند نزولی خود را حفظ کرد.

به گزارش رویترز، نفت خام برنت دریای شمال با ۱٫۲۶ دلار کاهش، به ۹۳٫۵۵ دلار در هر بشکه رسید. همچنین، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) یک ممیز سی و چهار صدم دلار در هر بشکه کاهش یافت و باقیمت هر بشکه ۹۲٫۳۲ دلار معامله شد.

ایران و روسیه هر دو از صادرکنندگان نفت به شمار می‌روند که حضور آن‌ها در بازار می‌تواند بر قیمت نفت تاثیر بگذارد. ازاین‌رو نتیجه مذاکرات احیای برجام و حل مناقشه اوکراین از موضوعات تاثیرگذار بر بازار نفت است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که ایالات متحده در «مراحل نهایی» مذاکرات غیرمستقیم با ایران قرار دارد که هدف آن نجات توافق سال ۲۰۱۵ است که فعالیت‌های هسته‌ای تهران را محدود می‌کند.

در همین رابطه فرانسه اعلام کرد که فرصت برای تصمیم نهایی نجات توافق هسته‌ای رو به پایان است و تنها چند روز دیگر باقی مانده است. پاریس معتقد است که رسیدن به یک توافق، به عزم سیاسی تهران بستگی دارد. هرچند ایران از قدرت‌های غربی خواسته است که «واقع‌بین» باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به اینکه احتمال یک توافق جدید افزایش یافته است، کره جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرد که مذاکراتی را برای ازسرگیری واردات نفت خام ایران و آزاد کردن منابع مالی مسدود شده ایران انجام داده است. کره جنوبی پیش‌ازاین یکی از خریداران اصلی نفت ایران در آسیا بود.

بااین‌حال، ادامه تنش‌ها بر سر تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین همچنان باعث نگرانی در بازارهای نفت است، زیرا احتمال اختلال در تامین انرژی وجود دارد.

در همین رابطه خبرگزاری دولتی روسیه اعلام کرد که شورشیان تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین اعلام کردند که ارتش این کشور روز پنجشنبه با حمله به قلمرو آن‌ها از خمپاره استفاده کرده است که نقض توافقنامه‌های قبلی محسوب می‌شود.

بیشتر از اقتصاد