ناتو: روسیه در حال گسیل نیروهای بیشتر به مرز اوکراین است

مسکو اعلام کرده بود که نیروهای نظامی خود را عقب می‌کشد تا راه گفت‌وگو باز شود

یک مقام اطلاعاتی غربی هشدار داد که رزمایش‌های نظامی روسی به اوج رسیده است-Vadim Savitsky / Russian Defence Ministry / AFP

روز چهارشنبه، ۱۶ فوریه، ائتلاف نظامی ناتو، روسیه را متهم کرد که سربازان بیشتری را به مرزهای اوکراین گسیل می‌کند. این در حالی است که روسیه اعلام کرده بود که نیروهای نظامی خود را عقب می‌کشد تا راه گفت‌وگو باز شود.

به گزارش رویترز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در آغاز گفت‌وگوهای دوروزه میان وزیران دفاع کشورهای ناتو با بدگمانی به کاهش تهدید حمله روسیه به اوکراین گفت: «ما ناظر هیچ گونه عقب‌نشینی نیروهای روسی نیستیم. و البته این در تناقض با پیام مبتنی بر پیشبرد دیپلماسی است.»

او افزود: «آنچه می‌بینیم، آن است که آن‌ها شمار سربازان خود را افزایش داده‌اند و سربازان بیشتری در راهند. در نتیجه، تا این لحظه بحران کاهش نیافته است.»

یک مقام اطلاعاتی غربی هشدار داد که رزمایش‌های نظامی روسی به اوج رسیده است و خطر حمله روسیه به اوکراین تا پایان فوریه همچنان بالا است.

مسکو در پی آن است که جمهوری‌های پیشین اتحاد جماهیر شوروی به ائتلاف نظامی ناتو نپیوندند. ناتو این درخواست را رد کرده است و وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو، روز چهارشنبه کوشیدند جبهه‌ای واحد از خود نمایش دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیرکل ناتو با اشاره به این نکته که روسیه بارها تجهیزات نظامی و سربازان خود را جا‌به‌جا کرده است، گفت: «جابه‌جایی نیروها و تانک‌های رزمی، تایید کننده یک عقب‌نشینی واقعی نیست.»

ناتو در حال بررسی تقویت جبهه شرق است. دیپلمات‌ها می‌گویند قرار است چهارهزار سرباز تازه‌ در چهار گروه رزمی در رومانی، بلغارستان، و احتمالا مجارستان و اسلواکی، سازماندهی شوند.

وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو همچنین به بررسی بازدارندگی هسته‌ای این ائتلاف پرداختند؛ هرچند، این رایزنی‌ها به شدت محرمانه بود.

آنیتا آناند، وزیر دفاع کانادا، پیش از برگزاری نشست گفت: «افزایش نیروهای روسیه در مرز اوکراین مهم است و ما را وامی‌دارد تا به عنوان یک ائتلاف نظامی، همکاری با یکدیگر را ادامه دهیم.»

قرار است فردا پنجشنبه ۱۷ فوریه، رهبران اتحادیه اروپا برای رایزنی در مورد بحران روسیه و اوکراین با یکدیگر دیدار کنند. این دیدار پیش از آغاز نشست اتحادیه اروپا و آفریقا در بروکسل برگزار می‌شود که از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده است.