حکایت فیفا و زنان ایرانی

بیانیه‌ها جان از دست رفته «سحر» را برنمی‌گرداند

حسن روحانی و جانی اینفانتینو . تهران . مارس ۲۰۱۸

HO / IRANIAN PRESIDENCY / AFP

صبح امروز فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات و فدراسیون فوتبال ایران پذیرفته‌اند که به زنان اجازه دهند تا مسابقات فوتبال را از نزدیک تماشا کنند و تبعیض علیه آن‌ها برای حضور در ورزشگاه‌های فوتبال برداشته شود. 

جانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال، گفته است که وقت آن رسیده که به زنان اجازه حضور در ورزشگاه فوتبال داده شود و او انتظار دارد در اولین بازی رسمی تیم ملی فوتبال ایران شاهد پیشرفت‌های مثبتی باشد. اینفانتینو هم‌چنین گفته است که در حال حاضر هیاتی از فیفا در ایران است و ابراز امیدواری کرده که خبرهای خوشی از این هیات به گوش او برسد. به گفته رئیس فدراسیون جهانی فوتبال، مواضع این فدراسیون درباره این تبعیض روشن و مشخص است و «زنان باید در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند».

در بخشی از بیانیه فیفا آمده است: «اکنون وقت تغییر این وضعیت است و با شروع بازی خانگی ایران در ماه اکتبر، فیفا منتظر تحولات مثبت هستیم».

کم‌تر از یک ماه دیگر، ایران میزبان تیم ملی فوتبال کامبوج است که برای برگزاری مسابقه‌ای از سری بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی به تهران سفر خواهد کرد. مقامات ورزش ایران هم‌زمان با بیانیه فیفا و هم‌چنین حضور هیات اعزامی از این فدراسیون به ایران، تاکید کردند که زیرساخت‌های لازم برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها فراهم شده و مدعی شدند که هیچ مشکلی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد. 

اما ماجرای فیفا و فدراسیون فوتبال ایران مربوط به این چند ماه نیست. کمی پس از انتخاب «اینفانتینو» به ریاست فیفا و در آستانه مسابقات جام‌جهانی فوتبال در کشور روسیه، دیداری بین این مقام بین‌المللی و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، برگزار شد. در آن دیدار بحث حضور زنان در ورزشگاه یکی از موضوعات گفت‌وگوی دو طرف بود که در نهایت رئیس فیفا بدون اشاره به جزئیات بیشتر تنها به این جمله بسنده کرد که «قول حضور زنان در ورزشگاه‌ها را از حسن روحانی گرفته است». 

تا به امروز اما نه قول رئیس جمهور ایران عملی شده و نه از شدت برخوردهای پلیسی و امنیتی با زنان و دختران هوادار فوتبال کم شده است. همین هفته گذشته بود که متاسفانه شاهد ماجرای تلخ خودسوزی «سحر خدایاری»‌ هوادار تیم فوتبال استقلال تهران بودیم. فاجعه‌ای فراموش نشدنی برای جهان فوتبال. فاجعه‌ای که انگار «قول» حسن روحانی را به یاد مسئولین فیفا انداخت تا دوباره دست به کار شوند و گروهی را برای بررسی ابعاد ماجرا راهی ایران کند. هرچند که حضور هیات فیفا در ایران و صدور بیانیه امروزه‌شان درباره وضعیت حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال لبخند رضایت بر لب عده‌ای نشاند اما نباید فراموش کرد که انتظار حمایت و پشتیبانی فیفا از زنان ایران و جنگ برای به دست آوردن حقوق مسلم نیمی از جمعیت ایران، انتظار چندان عاقلانه‌ای نیست. فیفا اواخر خردادماه نیز به ایران «اولتیماتوم» داده بود تا هرچه سریع‌تر شرایط حضور زنان در ورزشگاه‌ها را فراهم کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همه ورزش‌دوستان و کسانی که رویدادهای ورزشی را دقیق دنبال می‌کنند می‌دانند که فیفا، فاسدترین فدراسیون جهانی‌ست. تعداد پرونده‌های مربوط به فساد در فیفا نه بحث دیروز و امروز که داستانی طولانی دارد. به جرات می‌توان گفت که اکثر مدیران فیفا در کنفدراسیون‌های مختلف، پرونده‌ای قطور از فساد سیستماتیک دارند. روابط پنهانی مدیران این فدراسیون بین‌المللی با حکومت‌های سرکوبگر برکسی پوشیده نیست. گویی هرجا که حرف از «پول» است معیارهای «حقوق بشری» این نهاد ظاهرا مستقل تغییر می‌کند. بسیاری از مقامات اجرایی فیفا که در کمیته‌های انضباطی و اخلاقی مشغول به کار بودند با اتهام فساد‌های کلان اقتصادی روبرو شدند که ماجرای برخی از آن‌ها باورنکردنی‌ست. به عنوان نمونه چند سال قبل مشخص شد که «جک وارنر»، نایب رییس فیفا، به زلزله‌زدگان هائیتی هم رحم نکرده بود و مبلغی از هزینه کمک به زلزله‌زدگان را به جیب خودش زده بود! 

شکی نیست که فساد ریشه‌دار در این ارگان بین‌المللی در بخش‌هایی چون حق پخش تلویزیونی و یا واگذاری‌های انحصاری بسیاری از پروژه‌های اجرایی آن‌قدر زیاد است که می‌تواند نمونه‌ای تکرارنشدنی برای درک فساد سیستماتیک باشد.

هرچند که فیفا، مقتدر از قبل می‌خواهد شرایط ورود زنان به ورزشگاه‌ها را فراهم کند اما نباید از یاد ببریم که اگر فاجعه جان‌گداز «دختر‌آبی» پیش نمی‌آمد، مقامات فیفا نیز دل خود را به «قول» حسن روحانی خوش می‌کردند و هیچ باکی نداشتند که هزاران عاشق فوتبال در ایران چطور با کابوس درهای بسته ورزشگاه‌ها روزگار سپری می‌کنند و باز به کار «بیانیه‌نویسی» مشغول می‌شدند.   

بیشتر از ورزش