جعبه خالی موبایل: یک میلیون تومان

واردکنندگان لوازم‌خانگی قاچاق و سارقان موبایل‌ خریداران اصلی کارتن‌ خالی‌اند

فروشندگان جعبه خالی موبایل بسته به مدل، برای جعبه از ۱۵۰ هزار تا یک میلیون تومان طلب می‌کنند - carousell

نگاهی به آگهی‌های فروش در پلتفرم‌هایی مثل دیوار و شیپور آشکار می‌کند که گویا این روزها فروش کارتن‌ خالی لوازم‌خانگی خارجی و موبایل هم پررونق است؛ تا آنجا که کارتن خالی یک یخچال ساید ال‌جی چهار میلیون تومان فروخته می‌شود و قیمت جعبه خالی برخی مدل‌های تلفن همراه به یک میلیون تومان می‌رسد.

تا چند سال پیش، کارتن‌های خالی برای جابه‌جایی لوازم منزل و اثاث‌کشی خریداری می‌شدند و قیمت‌ آن‌ها هم اغلب بر اساس ابعاد یا وزن تعیین می‌شد اما حالا هم‌زمان با افزایش آمار سرقت موبایل و قاچاق لوازم‌ خانگی، فروش کارتن‌ خالی این محصولات نیز رونق گرفته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اغلب خریداران کارتن‌ خالی واردکنندگان لوازم‌خانگی قاچاق و سارقان موبایل‌اند و برای فروش کالای خود با قیمت بالاتر کارتن‌های خالی تهیه می‌کنند.

در طرف دیگر ماجرا هم کسانی‌اند که وقتی ارزش کارتن خالی کالایی را که خریده‌اند، درمی‌یابند، برای فروش آن اقدام می‌کنند. به گزارش پایگاه خبری فرارو، فروشندگان جعبه خالی موبایل بسته به مدل، برای جعبه از ۱۵۰ هزار تا یک میلیون تومان طلب می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از آگهی‌دهندگان در منطقه چیتگر تهران قیمت جعبه موبایل مدل سامسونگ گلکسی آ۳۱ را ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرد و مدعی شد که نرخ او زیر قیمت بازار است. به گفته این فرد، جعبه ارزش گوشی را ۵۰ درصد بالا می‌برد اما در بازار، ارزش جعبه خالی حدود ۲۵ درصد بهای گوشی است. او در پاسخ به این سوال که خریداران جعبه خالی با آن‌ها چکار می‌کنند، گفت: «من از نیتشان خبر ندارم.»

فروشنده دیگری هم که در نیشابور شش جعبه خالی تلفن همراه را آگهی‌ کرده بود، قیمت جعبه گوشی‌های ساده را ۱۵۰ هزار تومان و جعبه مدل‌های شیائومی و سامسونگ را ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد. به گفته او، ورود به بازار خریدوفروش جعبه موبایل به دلیل وجود سارقان و قاچاقچیان «خطرناک» است؛ چون آن‌ها این جعبه‌ها را می‌خرند تا گوشی‌های دزدی را با جعبه و به قیمت بالا در بازار آب کنند.

در بازار فروش کارتن خالی لوازم‌خانگی خارجی نیز اوضاع همین‌طور است. از زمانی که به دستور علی خامنه‌ای واردات لوازم‌خانگی خارجی به ایران ممنوع شد، این محصولات قاچاقی به ایران وارد می‌شوند و به قیمت‌ بالا به فروش می‌رسند.

در میان آگهی‌های فروش کارتن‌ خالی لوازم‌خانگی، گران‌ترین کارتن‌ها به یخچال و فریزر اختصاص دارد. برای مثال، قیمت کارتن یخچال مدل‌های سامسونگ، سونی و ال‌جی گاه تا چهار میلیون تومان هم می‌رسد. شواهد نشان می‌دهد که خریدار این کارتن‌ها هم اغلب واردکنندگان لوازم‌خانگی‌ قاچاق‌اند که قصد دارند کالای وارداتی خود را با قیمت بالاتری در بازار بفروشند.

کارتن‌ سایر لوازم خانگی مثل تلویزیون، پلی‌استیشن و لپ‌تاپ نیز حجم قابل‌توجهی از آگهی‌ فروش کارتن‌ خالی را به خود اختصاص داده‌اند؛ مثلا کارتن خالی تلویزیون اسمارت ۲۵۰ هزار تومان و کارتن خالی یک دستگاه پلی‌استیشن ۹۶ هزار تومان است.

فروشندگان لوازم‌خانگی می‌گویند برخی افراد با تهیه کارتن‌ خالی، جنس تقلبی را به جای اصل می‌فروشند. پیش‌تر یکی از فروشندگان منطقه سه‌راه امین‌حضور تهران در همین زمینه گفته بود: «به دلیل محدودیت واردات، بسیاری از کالا‌های خارجی به ایران وارد نمی‌شود و افراد کلاهبردار کارتن کالا‌های خارجی را می‌خرند و داخل آن‌ها اجناس متفرقه می‌گذارند و به اسم کالای اصلی به مشتری می‌فروشند.»

بیشتر از اقتصاد