آمریکا خواستار استرداد رئیس‌جمهوری پیشین هندوراس شد

خوان اورلاندو ارناندز متهم به دست داشتن در قاچاق کوکایین از کلمبیا و ونزوئلا است

بر اساس سندی که به دست رویترز رسید، ایالات متحده آمریکا از مقام‌های کشور هندوراس تقاضا کرده است رئیس‌جمهوری پیشین این کشور را به اتهام قاچاق مواد مخدر دستگیر و به ایالات متحده آمریکا مسترد کنند.

خوان اورلاندو ارناندز، رئیس‌جمهوری پیشین هندوراس، متهم است در عملیاتی برای دریافت چندین تن کوکایین از کلمبیا و ونزوئلا دست داشته است. این محموله‌های کوکایین قرار بود سپس به ایالات متحده آمریکا قاچاق شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر اعلام سفارت ایالات متحده آمریکا در هندوراس، ارناندز ۵۳ ساله، که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ رئیس‌جمهوری هندوراس بود، در ازای محافظت از قاچاقچیان در برابر قانون، میلیون‌ها دلار رشوه دریافت کرده است.

او همچنین به تخلف‌هایی در ارتباط با سلاح گرم از جمله حمل و نگهداری و استفاده از سلاح‌هایی از جمله مسلسل متهم است.

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا خبرنگاران را برای کسب اطلاعات بیشتر به وزارت دادگستری این کشور ارجاع داد و این وزارتخانه نیز از هرگونه اظهارنظر خودداری کرد.

دادگاه عالی هندوراس، که درباره استرداد ارناندز تصمیم می‌گیرد، روز سه‌شنبه قاضی این پرونده را تعیین کرد. به گفته وکلای مدافع ارناندز، این روند ممکن است دو تا سه ماه طول بکشد. فلیکس آویلا، وکیل ارناندز، به یک شبکه تلویزیونی محلی گفت اگر قاضی دادگاه عالی حکم دستگیری موکلش را صادر کند، او داوطلبانه خود را تسلیم خواهد کرد.

واشنگتن درخواست استرداد ارناندز تسلیم مقام‌های کشور هندوراس کرده است، این در حالی است که او زمانی متحد کلیدی آمریکا در منطقه پرآشوب آمریکای مرکزی بود.

سال گذشته، دادگاهی در آمریکا برادر ارناندز را به جرم قاچاق مواد مخدر به حبس ابد و ۳۰ سال حبس اضافه محکوم کرد و نام رئیس‌جمهوری پیشین هندوراس در یک پرونده قاچاق مواد مخدر دیگر در نیویورک مطرح است.

بیشتر از جهان