معاون پیشین رابرت مالی: دلیل استعفایم اختلاف‌نظر صادقانه بود

«به دلیل ادامه مذاکرات در وین، فعلا قصد ندارم جزئیات بیشتری در این زمینه به صورت علنی ابراز کنم»

ریچارد نفیو (چپ)، به  به «معمار تحریم‌های ایران» شهرت داشت - C-SPAN

معاون سابق رابرت مالی، نماینده دولت جو بایدن در امور ایران، می‌گوید که به دلیل «اختلاف‌نظر صادقانه بر سر سیاست‌گذاری» از سمت خود استعفا کرد.

ریچارد نفیو ششم آذرماه از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا جدا شد، و نشریه وال‌‌استریت ژورنال بعدا گزارش داد که دلیل استعفای اون اختلاف‌نظر با رابرت مالی بود که ظاهرا نرمش بیشتری در برخورد با ایران نشان می‌داد.

نفیو روز سه‌شنبه در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «هرچند عده‌ای تعابیر نادرستی از نظرات و پیشینه من ارائه کرده‌اند و هنوز می‌کنند، به دلیل ادامه مذاکرات در وین، فعلا قصد ندارم جزئیات بیشتری در این زمینه به صورت علنی ابراز کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «خدمت دوباره در دولت ایالات متحده و به‌ویژه در دولت بایدن، مایه افتخار من بود. اگر در آینده هر نقشی در دولت برایم در نظر گرفته شود، مفتخر خواهم بود، اما قصد دارم به کار دانشگاهی برگردم.»

نفیو در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما در سمت مسئول میز ایران در شورای امنیت این کشور و طراح استراتژی فشار تحریمی بر برنامه هسته‌ای ایران فعالیت می‌کرد. او به دلیل طراحی نخستین و فشرده‌ترین شبکه تحریم علیه برنامه هسته‌ای ایران به «معمار تحریم‌ها» مشهور شد، تحریم‌هایی که نفیو آن‌ها را با کمک همکارانش طراحی کرد نهایتا منجر به حضور ایران در مذاکرات هسته‌ای و دستیابی به توافق برجام شد.