معمار تحریم‌ها از تیم مذاکره‌کننده آمریکا جدا شد

ریچارد نفیو به دلیل اختلاف با رابرت مالی وین را ترک کرده است

C-SPAN

شبکه رسانه‌ای ان‌بی‌سی نیوز آمریکا با انتشار گزارشی به نقل از منابعش در دولت آمریکا گفت که ریچارد نفیو از تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین کنار گذاشته شد.

 گفته شده که نفیو با رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در این مذاکرات اختلاف نظر داشته است. درباره جزئیات این اختلافات هنوز گزارشی منتشر نشده است.

ریچارد نفیو در دوران ریاست‌جمهوری آمریکا به عنوان مسئول میز ایران در شورای امنیت این کشور و طراح استراتژی فشار تحریمی بر برنامه هسته‌ای ایران فعالیت می‌کرد. او را به دلیل طراحی نخستین و فشرده‌ترین شبکه تحریم علیه برنامه هسته‌ای ایران به عنوان معمار تحریم‌ها می‌شناسند. تحریم‌هایی که نفیو آن‌ها را با کمک همکارانش طراحی کرد نهایتا منجر به حضور ایران در مذاکرات هسته‌ای و دستیابی به توافق برجام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ از مخالفان سیاست فشار حداکثری و خروج آمریکا از برجام بود. پس از تغییر دولت در آمریکا او به عنوان مهاون مسئول میز ایران در وزارت خارجه به کارش بازگشت.

در هشت دور مذاکره هسته‌ای در وین، نفیو به عنوان معاون رابرت مالی در جلسات اصلی و کمیته‌های کارشناسی حضور داشت.

ان‌بی‌سی نوشته که نفیو قرار است در سمت دیگری در وزارت امور خارجه به کار گرفته شود. هنوز این سمت جدید و نقش آینده نفیو مشخص نیست.