صدراعظم آلمان در دیدار با پوتین: نگذاریم در اروپا جنگ شود

شولتس یک روز پیش از سفر به مسکو، به نشانه همبستگی با اوکراین با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری آن کشور، دیدار کرد

رئیس‌جمهوری روسیه و صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه در مسکو دیدار کردند.

این دیدار اندکی پس‌ازآن انجام شد که کرملین اعلام کرد بخشی از نیروهای خود را از مرز اوکراین عقب می‌کشد.

ولادیمیر پوتین در نشستی خبری که پس از دیدارش با اولاف شولتس برگزار شد، گفت که مسکو آماده مذاکره با ایالات‌متحده و ناتو بر سر محدود کردن استقرار سامانه‌های موشکی و نیز شفافیت نظامی است، «هرچند روسیه پاسخ مثبتی به درخواست تضمین امنیت از غرب دریافت نکرده است.»

پوتین تاکید کرد که مسکو خواهان جنگ با اوکراین نیست. او گفت: «آیا ما خواهان [جنگ] هستیم یا نه؟ البته که نه. برای همین است که پیشنهاد مذاکره داده‌ایم.»

او افزود که آمریکا و ناتو، درخواست مسکو را مبنی بر بیرون نگه‌داشتن اوکراین و دیگر کشورهای اتحاد شوروی سابق از ناتو رد کرده‌اند.

شولتس در این نشست خبری گفت که عقب کشیدن نیروهای روسیه از مرز اوکراین «نشانه‌ خوبی» است و افزود امیدوار است که «این کار ادامه یابد». صدراعظم آلمان تاکید کرد که «وظیفه ما است که از جنگ در اروپا جلوگیری کنیم.»

کشورهای غربی خبر عقب‌ کشیدن نیروهای روسیه را با بدبینی تحلیل کرده‌اند. رئیس ناتو گفت که «نشانه‌ای از کاهش تنش در صحنه دیده نمی‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شولتس پیش از دیدار با پوتین گفت که «دلیل معقولی» برای گردآمدن بیش از ۱۳۰ هزار نیروی ارتش روسیه در مرز‌های شمالی، جنوبی و شرقی اوکراین وجود ندارد و خواستار مذاکره بیشتر شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز سه‌شنبه گفت که دیدار شولتس و پوتین فرصتی برای هر دو طرف است تا درباره «مسائل حاد» تبادل‌نظر کنند.

شولتس یک روز پیش از سفر به مسکو در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، به نشانه همبستگی با آن کشور دیدار کرد.

در ۲۴ ساعت گذشته، کرملین اعلام کرد که هنوز راه برای دیپلماسی باز است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه در دیدار با پوتین گفت که روسیه آماده گفت‌و‌گو درباره دغدغه‌های امنیتی خود با غرب است.

 

بیشتر از جهان