بحران اوکراین؛ بایدن به کی‌اف‌ دعوت شد

رئیس‌جمهوری آمریکا از واکنش جدی و قاطع در صورت تجاوز بیشتر روسیه سخن گفت

گفت‌و‌گوی بایدن و زلنسکی ۵۰ دقیقه به طول انجامید-JIM WATSON, Gints Ivuskans / AFP

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در بحبوحه هشدارها درباره حمله قریب‌الوقوع روسیه به این کشور از جو بایدن، همتای آمریکایی خود دعوت کرد به کی‌اف سفر کند.

زلنسکی به بایدن گفت: «باور دارم که سفر شما به کی‌اف پیام قدرتمندی درمورد کمک به برقراری ثبات ارسال می‌کند.» گزارش‌ها حاکی از آن است که بایدن به این دعوت واکنشی نشان نداده است.

کاخ سفید می‌گوید، بایدن در این گفت‌و‌گوی تلفنی ۵۰ دقیقه‌ای «پاسخی قاطع و جدی همراه با متحدان و شرکا» در صورت تجاوز روسیه به خاک اوکراین را وعده داده است. بر اساس این گزارش رئیس‌جمهوری آمریکا از تعهد کشورش به استقلال و حفظ حاکمیت ارضی اوکراین سخن گفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این مکالمه تلفنی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن گفته بود که حمله روسیه به اوکراین می‌تواند هر زمانی اتفاق بیافتد و احتمالا با حمله موشکی و بمباران آغاز می‌شود.

سالیوان به سی‌بی‌اس گفت: از آنچه در سر ولادیمیر پوتین می‌گذرد آگاه نیستم و نمی‌تواند پیش‌بینی کنم چه اقداامی انجام می‌دهد. اما بایدن آماده دیپلماسی برای یافتن راه حلی بادوام و به نفع امنیت آمریکا، روسیه و اروپا است. در عین حال برای احتمال اقدام نظامی نیز آماده است.

دفتر زلنسکی در بیانیه‌ای درباره مکالمه تلفنی روسای جمهوری اوکراین و آمریکا از بحث پیرامون تحریم اقتصادی روسیه در صورت حمله به همسایه غربی خبر داد. آمریکا تعداد نیروهای روسی مستقر پشت مرز اوکراین را حدود ۱۳۰ هزار نفر برآورد می‌کند و برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال حمله در روز چهارشنبه و پیش از پایان المپیک زمستانی پکن حکایت دارد.

بایدن ساعاتی قبل از گفت‌و‌گو با زلنسکی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه صحبت کرده بود اما این گفت‌و‌گوی یک ساعته نتیجه‌ای به دنبال نداشت.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا نحوه خروج فاجعه‌بار نیروهای آمریکایی از افغانستان در دولت بایدن را از جمله دلایل جسارت پوتین برای ایجاد بحران جاری عنوان کرده است.

بیشتر از جهان