بحران روسیه و اوکراین؛ تخلیه سفارتخانه‌ها و تشدید تلاش‌های دیپلماتیک

سخنگوی کرملین: پوتین علاقمند به مذاکره است

کشتی جنگی روسیه در نزدیکی بندر کریمه-Handout / Russian Defence Ministry / AFP

در حالی که اغلب سفارتخانه‌های خارجی شامل ایالات‌متحده آمریکا، پرسنل خود را از کی‌اف، پایتخت اوکراین خارج کرده‌اند، تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مسالمت‌آمیز دور جدید تنش‌های روسیه-اوکراین شتاب بیشتری گرفته است.

وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که با توجه به احتمال اقدام نظامی روسیه، تخلیه سفارت آمریکا در کی‌اف اقدامی کاملا ضروری بوده است.

باوجود هشدار واشینگتن و برلین درباره قریب‌الوقوع بودن حمله روسیه به اوکراین، نشست روز دوشنبه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور امیدواری‌ها را نسبت به ادامه دیپلماسی با غرب افزایش داد. در این نشست لاوروف از مذاکره بیشتر روسیه با آمریکا و متحدانش به رغم بی‌توجهی آنها به خواست‌های امنیتی روسیه صحبت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی کرملین نیز با اشاره به اینکه بحران اوکراین تنها یکی از نگرانی‌های امنیتی روسیه است، از علاقمندی پوتین به مذاکره سخن گفت.

مسکو که باوجود مستقر کردن ۱۳۰ هزار نیرو پشت مرز اوکراین طرح حمله به این کشور را انکار می‌کند از غرب می‌خواهد تضمین دهد که اوکراین و دیگر کشورهای باقی‌مانده از جماهیر شوروی سابق عضو ناتو نمی‌شوند.

قرار است لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و همتایان او از کشورهای عضو ناتو این هفته در بلژیک تشکیل جلسه دهند تا درباره آرایش نظامی روسیه در مرز اوکراین گفت‌و‌گو کنند.

دولت جو بایدن همزمان پیشنهاد داده است که گفت‌و‌گوهایی بر سر محدودیت توسعه موشکی در اروپا و محدودیت مانورهای نظامی و دیگر اقدامات اعتمادساز انجام شود. کاخ سفید نیز می‌گوید پنجره دیپلماسی با روسیه باز است.

همزمان صدراعظم آلمان پیش از سفر به مسکو به اوکراین رفت و تاکید کرد که هیچ جایگزینی برای دیپلماسی وجود ندارد.

اما ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در پیام ویدیویی با اشاره به اینکه روز چهارشنبه ۱۶ فوریه روز حمله خواهد بود، خواستار اتحاد مردم شد.

این در حالی است که وال استریت ژورنال از قرار گرفتن سامانه‌های موشکی و راکتی روسیه در موقعیت آماده در مرز اوکراین خبر داده است. اما پنتاگون می‌گوید، به‌نظر نمی‌رسد روسیه تصمیم نهایی خود را برای حمله اتخاذ کرده باشد. ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه هم نظر مشابهی دارد. او گفت، نشانه‌ای از تصمیم رئیس‌جمهور روسیه برای حمله به اوکراین نیست اما در عین حال «همه چیز برای انجام‌شدن این حمله فراهم شده است.» ژان ایو لودریان با اشاره به اینکه روسیه در حال سنجیدن اوضاع است گفت از نگاه او مسکو راه گفت‌و‌گو را بازگذاشته است. 

بامداد سه‌شنبه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل پس از تماس تلفنی با وزرای امور خارجه اوکراین و روسیه خواستار تنش‌زدایی شد و گفت حتی احتمال درگیری نظامی فاجعه‌بار هم پذیرفتنی نیست. 

بیشتر از جهان