ائتلاف عربی: سامانه ارتباطی حوثی‌ها برای هدایت پهپادها را منهدم کردیم

این حمله در پاسخ به حمله پهپادی اخیر حوثی‌ها به فرودگاه ابها در عربستان سعودی انجام شد که ۱۲ زخمی برجای گذاشته بود

نخستین‌بار است که نیروهای ائتلاف یک وزارتخانه غیرنظامی را در صنعا هدف قرار می‌دهند (تصویر آرشیوی)- Khaled Abdullah/ REUTERS

نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی اعلام کردند که در حملات هوایی به صنعا، پایتخت یمن که درحال حاضر تحت کنترل شورشیان حوثی است، یک سامانه ارتباطی مورد استفاده این شبه‌نظامیان برای کنترل و هدایت پهپادها را که در نزدیکی وزارت مخابرات قرار داشت، منهدم کرده‌اند.

این خبر را تلویزیون دولتی عربستان سعودی در ساعت‌های اولیه بامداد دوشنبه، ۲۵ بهمن‌ماه، اعلام کرد. 

بنابر گزارش‌ها، نیروهای ائتلاف عربی پیش از این حمله هوایی، از غیرنظامیان در وزارتخانه‌های یمن در صنعا خواسته بودند تا فورا محل را تخلیه کنند.

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه در صنعا تایید کرده که حملات هوایی روز دوشنبه ائتلاف چندین منطقه از پایتخت در اطراف وزارت مخابرات را هدف قرار داده است. همچنین خبرگزاری رویترز به‌نقل از ساکنان صنعا نوشت این حملات هوایی یک ایستگاه زمینی مخابرات ماهواره‌ای در مجاورت وزارت مخابرات، واقع‌در شمال صنعا، را هدف قرار داده است. 

شبکه تلویزیونی تحت کنترل حوثی‌ها، المسیره، نیز روز دوشنبه گزارش داد که نیروهای ائتلاف با هدف قرار دادن وزارت مخابرات، ساختمان شرکت مخابراتی خدمات‌دهنده ارتباط‌ات بین‌المللی به‌نام «تیلیمن» (TeleYemen) را تخریب کرده و به ساختمان‌های مجاور آن نیز آسیب رسانده‌اند. 

هنوز گزارشی درمورد صدمه احتمالی جانی به افراد در این حملات، منتشر نشده است. 

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، واس، روز دوشنبه به‌نقل از بیانیه نیروهای ائتلاف، نوشت: «ما یک سامانه ارتباطی مورد استفاده برای فعالیت مراکز کنترل پهپادها را منهدم کردیم.» 

در ادامه بیانیه آمده است: «حوثی‌ها از وزارت مخابرات و فناوری اطلاعات در صنعا برای عملیات خصمانه استفاده می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای ائتلاف پیش‌تر در سال ۲۰۱۵ به وزارت دفاع یمن حمله کرده بودند، اما در حملات هوایی بامداد دوشنبه، نخستین‌بار بود که یک وزارتخانه غیرنظامی را هدف قرار می‌دادند.

ائتلاف اعلام کرد این حملات در پاسخ به حمله پهپادی روز پنجشنبه حوثی‌ها به فرودگاه بین‌المللی ابها در عربستان سعودی انجام شده است. در جریان آن حمله پس از آن‌که ارتش سعودی پهپاد انتحاری حامل مواد منفجره را منهدم کرد، سقوط بقایای لاشه آن، ۱۲ زخمی برجای گذاشت.   

نیروهای ائتلاف پیش‌تر هشدار داده بودند به مواضعی که حوثی‌ها در صنعا برای ارسال پهپادها مورد استفاده قرار می‌دهند، حمله خواهند کرد و از غیرنظامیان خواسته بودند مکان‌های غیرنظامی را که برای پیش‌برد مقاصد نظامی استفاده می‌شود، ترک کنند.

ائتلاف اعلام کرده بود: «حوثی‌ها از وزارتخانه‌های دولتی برای راه‌اندازی عملیات خصمانه استفاده می‌کنند.»

یک‌سال پس از آن‌‌که شورشیان حوثی‌‌، شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، در اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی، کنترل صنعا، پایتخت یمن، و بخش‌های زیادی از شمال آن کشور را در دست گرفتند، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در حمایت از دولت قانونی یمن که ازسوی جامعه جهانی به‌رسمیت شناخته می‌شود، وارد جنگ با آن‌ها شد.

حوثی‌ها طی این درگیری هفت‌ساله، به‌ویژه در سال‌های اخیر، به‌طور مکرر پهپادها و موشک‌هایی را به‌سمت مکان‌هایی ازجمله فرودگاه‌ها و تاسیسات نفتی در عربستان سعودی ارسال کرده‌اند و به‌تازگی نیز ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی را هدف حمله قرار دادند. ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی با حمله هوایی به هدف‌های نظامی مربوط به حوثی‌ها در داخل خاک یمن، به این حمله‌ها پاسخ داده است.

صدهاهزار نفر در جنگ هفت‌ساله یمن به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم کشته شده‌اند و درگیری‌ها در آن کشور منجربه یک بحران انسانی وخیم شده است، به‌شکلی که میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند و درحال حاضر، زندگی ۸۰ درصد از جمعیت یمن به کمک‌های بشردوستانه متکی است.

بیشتر از جهان