طرح صیانت هفته آینده تصویب می‌شود

«اینستاگرام باید خط‌‌مشی‌ها را بپذیرد، گوگل به شرطی که فعالیتش مخرب نباشد به کارش ادامه می‌دهد»

یکی از نگرانی‌های اصلی شهروندان مسدودسازی سرویس‌هایی مثل واتساپ و اینستاگرام و افشای اطلاعات کاربران است-فارس

احمدحسین فلاحی، نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی از تصویب طرح موسوم به «صیانت» تا هفته آینده خبر داد. او مدعی شد که در این طرح به دنبال «ساماندهی»اند و نمی‌خواهند فیلتر کنند اما در خبری دیگر، محسن مومنی‌راد، از طراحان محدودسازی اینترنت و فضای مجازی، تایید کرد که پس از تصویب این طرح، فعالیت‌ سرویس‌هایی مثل گوگل و اینستاگرام هم در ایران مشروط خواهد شد.

این طرح که حالا نام آن به «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» تغییر کرده، برنامه عملی حکومت ایران برای قطع دسترسی و ارتباط کاربران داخلی با خارج از ایران است.

طرح مسدودسازی اینترنت با وجود مخالفت‌های کارشناسان، عموم مردم و صاحبان مشاغل آنلاین در دستور کار کمیسیون مشترک صیانت قرار گرفت و قرار است پس از تصویب در این کمیسیون، طبق اصل ۸۵ قانون اساسی یکراست به شورای نگهبان برود.

بر اساس اعلام احمدحسین فلاحی، از ۲۳ نفری که عضو کمیسیون مشترک صیانت‌اند، چهار نفر بررسی بیشتر طرح را درخواست کرده‌اند، اما از نظر افرادی همچون فلاحی، این افراد «وقت کمیسیون را می‌‌گیرند و فشار می‌آورند که کار انجام نشود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نماینده مجلس در یک نشست خبری، بدون هیچ اشاره‌ای به نگرانی‌های مردم از اجرای این طرح گفت: «قانون حمایت از کاربران در فضای مجازی در بیش از ۴۰ کشور وجود دارد و صاحبان پیام‌رسان‌های بیگانه در کشور ما دفتر ندارند که پاسخگو باشند.»

شتاب برای تصویب هرچه سریع‌تر طرح موسوم به صیانت در حالی است که حتی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی ایرادهای اساسی آن را اعلام کرد اما احمدحسین فلاحی و علی‌اصغر عنابستانی، دو نماینده‌ای‌اند که با بررسی دقیق این طرح در مرکز پژوهش‌های مجلس هم مخالفت کردند.

اعضای کمیسیون مشترک صیانت بارها در مصاحبه‌های خود مدعی شدند که اجرای این طرح به معنای فیلتر و محدود کردن اینترنت نیست، اما متن کامل آن‌ که هفته گذشته منتشر شد، اثبات می‌کند اجرای این طرح جز محدود کردن اینترنت و مسدودسازی فضای مجازی معنای دیگری ندارد. حتی محسن مومنی‌راد، یکی از طراحان این طرح، نیز به‌صراحت این موضوع را تایید کرد. مومنی‌راد که خبرگزاری ایرنا او را «پژوهشگر حوزه حکمرانی و تنظیم‌گری» معرفی می‌کند، با بیان اینکه طبق این طرح از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت خواهد شد، گفت که سرویس‌های خارجی باید فعالیت خود در ایران را رسمی کنند.

یکی از نگرانی‌های اصلی شهروندان درباره اجرای طرح صیانت مسدودسازی سرویس‌هایی مثل واتساپ و اینستاگرام و افشای اطلاعات کاربران است. به گفته مومنی‌راد، پس از تصویب طرح مجلس، سرویس‌هایی مثل اینستاگرام باید در ایران نمایندگی داشته باشند و «خط‌‌مشی و تفاوت‌ها» را بپذیرند. او درباره این تفاوت‌ها توضیح بیشتری نداد اما ناظران بارها تاکید کرده‌اند که هدف حکومت ایران از اجرای طرح صیانت و زیر فشار گذاشتن سرویس‌های بین‌المللی، حکمرانی در فضای مجازی و دستیابی به هویت و اطلاعات کاربران است.

به گفته مومنی‌راد، با اجرای طرح مسدودسازی اینترنت، تنظیم‌گر «بنا بر تخصص و صلاحیت» خود درباره فعالیت سرویس‌های خارجی در ایران تصمیم می‌گیرد. بر اساس این قانون، افرادی که از فیلترشکن استفاده کنند، به پرداخت جریمه محکوم می‌شوند و عرضه فیلترشکن نیز جرم‌ است.

نمایندگان مجلس یازدهم با عنوان ساماندهی فضای مجازی، قصد دارند طرحی را تصویب و اجرا کنند که طبق آن حتی فعالیت سرویس گوگل در ایران هم به شرطی ادامه پیدا می‌کند که «مخرب» نباشد. مومنی‌راد درباره اینکه مخرب بودن یا نبودن فعالیت گوگل در ایران را چه کسی تشخیص می‌دهد، گفت: «همان کسی که الان تشخیص می‌دهد.»

پاسخ سربالای این فرد که در نگارش طرح مسدودسازی اینترنت در ایران نقش‌ دارد، نشان می‌دهد که حکومت ایران به اسم منافع عمومی و برای تحکیم پایه‌های قدرت خود در پی مسدود کردن هرگونه ارتباط کاربران ایرانی با خارج از کشور است؛ بدون اینکه پیامدهای آن را در نظر بگیرد.