رئیسی خواستار «سالم‌سازی» و «ایمن‌سازی» فضای مجازی شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود که مسئولیت تحقق شبکه ملی اطلاعات را بر عهده می‌گیرد

ابراهیم رئیسی، در جلسه شورای عالی فضای مجازی، بر ضرورت ایجاد تحول در ماموریت‌های این شورا تاکید کرد - ATTA KENARE / AFP

ابراهیم رئیسی به مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دستور داده است تکمیل شبکه ملی اطلاعات را با جدیت پیگیری کند.

عصر روز سه‌شنبه ۲۰ مهر، ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی فضای مجازی، بر ضرورت ایجاد تحول در ماموریت‌های این شورا تاکید کرد و جبران «عقب‌ماندگی‌ها» در این حوزه را خواستار شد.

پیش‌تر، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت او، نیز گفته بود که مسئولیت تحقق شبکه ملی اطلاعات را بر عهده می‌گیرد. او که در جریان اخذ رای اعتماد از مجلس گفته بود که شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی می‌کند، در شهریورماه نیز بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد و گفت که شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی‌ در تراز انقلاب اسلامی راه‌اندازی می‌شود.

شبکه ملی اطلاعات یا اینترنت ملی پروژه‌ای است که نخستین بار در سال ۱۳۸۴ و در دولت محمود احمدی‌نژاد مطرح شد و پس از آن در سال ۱۳۸۹ در قانون پنجم توسعه جای گرفت. با اجرای این طرح، داده‌ها روی سرورهای داخلی قرار می‌گیرند و امکان مسیریابی آنان در خارج از کشور وجود ندارد. ناظران تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران با اجرای طرح اینترنت ملی در جهت قطع ارتباط کاربران ایرانی با شبکه جهانی گام برمی‌دارد. بر اساس گزارش‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این طرح تا سال ۱۳۹۸ حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان هزینه در پی داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران در جریان اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ با قطع دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت، ثابت کرد طرح‌هایی مثل اینترنت ملی را با هدف سرکوب و سانسور در دستور کار قرار داده است تا از این طریق بر شرایط کنترل بیشتری داشته باشد. طرح محدودسازی فضای مجازی با عنوان «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» نیز با هدف حکمرانی در فضای مجازی آماده شد.

از گفته‌ها و اظهارنظرهای مقام‌های حکومت ایران مشخص است که فضای مجازی به چالشی جدی برای آنان تبدیل شده است. علی خامنه‌ای در خرداد ۱۴۰۰ فضای مجازی را «بی‌قیدوبند» خوانده بود و حالا نیز ابراهیم رئیسی بر «سالم‌سازی» و «ایمن‌سازی» تاکید کرده است. او با طرح این‌ ادعا که دشمنان به فضای شخصی و اطلاعاتی مردم و کشور هجمه می‌آورند، گفت: «غفلت در این زمینه از هیچ دستگاهی پذیرفتنی نیست.»

طرح محدودسازی فضای مجازی، معروف به «طرح صیانت» هم‌اکنون در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و در صورت تصویب در این کمیسیون، بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، مستقیم به شورای نگهبان می‌رود.

در صورت اجرای این طرح، هزاران شغل و کسب‌وکار خانگی و آنلاین از بین خواهند رفت. با این حال، مرتضی آقا تهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، گفته است که اگر ۱۰۰ میلیارد «پیج» هم در مخالفت با این طرح ساخته شود، آن‌ها کار خودشان را خواهند کرد.

با اجرای طرح صیانت، نرم‌افزارهای محبوبی مثل اینستاگرام فیلتر و پهنای باند محدود می‌شود. پیش‌تر رضا الفت، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه و انجمن کسب‌وکارهای مجازی، به روزنامه همشهری گفته بود که با اجرای طرح صیانت، ۳۰۰ هزار تا یک میلیون شغل آنلاین در اینستاگرام  متضرر خواهند شد.