شمارش معکوس برای حمله روسیه به اوکراین

معاون صدراعظم آلمان: «احتمال دارد اروپا در لبه پرتگاه یک جنگ باشد»

فرمانده یک تانک ارتش اوکراین در مواضع نزدیک مرز با روسیه - HANDOUT / ARMED FORCES OF UKRAINE / AFP

روز یکشنبه ۱‍۳ فوریه (۲۴ بهمن)، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفت ایالات متحده معتقد است احتمال دارد روسیه ظرف این هفته به اوکراین حمله کند، اما همچنان امید می‌رود که دیپلماسی بر اوضاع چیره شود.

سالیوان به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که نیروهای روسیه در محلی مستقرند که ممکن است پیش از اتمام بازی‌های المپیک پکن در روز ۲۰ فوریه، از آن جا اوکراین را هدف حمله قرار دهند. 

او گفت: «نحوه افزایش نیروها و جابه‌جایی آن‌ها حاکی از احتمال یک اقدام نظامی عمده و قریب‌الوقوع است. ما آماده‌ایم تا راه دیپلماسی را ادامه دهیم، اما درصورت حمله روسیه، برای یک واکنش واحد و قاطعانه با متحدان و شرکای خود نیز حاضریم.»

یک روز پیش از آن، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به همتای روس خود هشدار داده بود که اگر فرمان حمله به اوکراین را صادر کند، «هزینه سریع و سنگینی» خواهد پرداخت.

در واکنش، ویکتور تاتارینتسف، سفیر روسیه در سوئد، گفته است که کشورش «هیچ اهمیتی برای احتمال تحریم از طرف غرب قایل نیست». او به نشریه آفتون بلادت گفت: «برای تحریم‌های آن‌ها هیچ اهمیتی قایل نیستیم. ما هم‌اکنون هم هدف تحریم‌های بسیاری هستیم، و به نوعی، این تحریم‌ها تاثیر مثبتی روی اقتصاد و کشاورزی ما داشته است. تحریم‌های جدید مثبت نیستند، اما به بدی آنچه غرب توصیف می‌کند نیز نیست.»

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، بدون ذکر نام کشورهای غربی خاصی، گفته است که برخورد  آن‌ها به مسکو به اندازه کافی سختگیرانه نیست. 

برآورد می‌شود که روسیه حدود یک‌صد هزار سرباز در نزدیکی مرز با اوکراین مستقر کرده است، اما یک مقام دستگاه رهبری آمریکا می‌گوید در هفته جاری هزاران سرباز دیگر نیز به آن جمع پیوسته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، آمریکا بخشی از نیروهای خود را از اوکراین خارج کرده و به کارمندان سفارتش دستور داده است که خاک آن کشور را ترک کنند.

سالیوان روزجمعه ضمن اشاره به امکان جان باختن غیرنظامیان  بر اثر بمباران‌های هوایی احتمالی، به اتباع آمریکا در اوکراین هشدار داد که آن کشور را ترک کنند.

در این میان، درک کولت، از مقامات وزارت خارجه آمریکا، تکرار کرد که در صورت حمله روسیه به اوکراین، ایالات متحده مسکو را هدف تحریم‌های «فلج کننده» قرار خواهد داد. در واکنش به آن اظهارات، کرملین ضمن تخطئه آنچه «هیستری حاد» آمریکا توصیف کرد، گفت که قصد حمله به اوکراین ندارد.

هشدار روز یکشنبه کولت، در پی مکالمه تلفنی میان جو بایدن و ولادیمیر پوتین که راه‌حلی بر بحران جاری ارائه نکرد، ابراز شد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت که خطر اقدام نظامی روسیه در اوکراین آنقدر هست که تخلیه کارکنان سفارت آن کشور در کی‌یف را توجیه کند، اما افزود که یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای این بحران، هنوز ممکن است.

او گفت: «راه دیپلماسی همچنان باز است. اقدام مسکو برای نشان دادن این که مایل است این راه را دنبال کند، ساده است: به جای دامن زدن به تشنج، باید از آن بکاهد.»

قرار است روز یکشنبه ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در مورد کاهش تنش‌ها با جو بایدن‌ها گفت‌وگو کند.

از سوی دیگر، در گرماگرم اخبار حاکی از  حمله احتمالی روسیه به اوکراین، سخنگوی پنتاگون روز چهارشنبه گفت که نمی‌تواند آن شایعات را تایید کند.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری آلمان، نیز در بدو انتخاب مجددش در آن جایگاه، گفت، «خطر یک درگیری نظامی در اروپای شرقی وجود دارد که مسئولیت آن بر گردن روسیه خواهد بود.»

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز که روز یکشنبه عازم مسکو و کیف شد، گفت: «نگرانی ما افزایش یافته است... ارزیابی ما اوضاع را بحرانی  و بسیار خطرناک می‌بیند.»

معاون آقای شولتز نیز گفت که احتمال دارد اروپا در لبه پرتگاه یک جنگ باشد.

بیشتر از جهان