حامد کرزی، خواستار تجدیدنظر بایدن در مورد ذخایر ارزی افغانستان شد

بر اساس تصمیم جو بایدن، ۳.۵ میلیارد دلار از ذخایر ارزی افغانستان به بازماندگان رویداد یازدهم سپتامبر با عنوان غرامت پرداخت می‌شود

کرزی معتقد است مردم افغانستان قربانی تروریسم شده‌اند و نباید از قربانی، انتقام گرفت - MASSOUD HOSSAINI / AFP

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، در واکنش به تصمیم جو بایدن در مورد پرداخت ۳.۵ میلیارد دلار از ذخایر ارزی افغانستان با نام غرامت به بازماندگان رویداد یازدهم سپتامبر، از او خواست در این مورد تجدیدنظر کند. کرزی معتقد است مردم افغانستان قربانی تروریسم شده‌اند و نباید از قربانی، انتقام گرفت.

حامد کرزی، روز یک‌شنبه، ۲۴ بهمن، در یک کنفرانس خبری در کابل خواستار پرداخت کامل ذخایر ارزی افغانستان به بانک مرکزی آن کشور شد.

کرزی در مورد تصمیم دولت آمریکا درباره پرداخت غرامت از ذخایر ارزی افغانستان به بازماندگان رویداد یازدهم سپتامبر، گفت: «اسامه بن‌لادن را افغان‌ها به افغانستان نیاوردند، او را خارجی‌ها به افغانستان آوردند. او از پاکستان به افغانستان آمده بود و دوباره به همان‌جا بازگشت و همان‌جا کشته شد.»

رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، تصمیم دولت آمریکا در مورد ذخایر ارزی افغانستان را ظالمانه و به دور از عدالت خواند و ابراز امیدواری کرد که این ذخایر بدون دستبرد و کامل به افغانستان داده شود. او همچنین به طالبان توصیه کرد درصورتی‌که این پول به بانک مرکزی افغانستان سپرده شد، آن را استفاده نکنند، چون این پول پشتوانه ارز ملی افغانستان و سرمایه نسل‌های آینده است.

کرزی همچنین با اشاره به فرار اشرف غنی از افغانستان گفت درصورتی‌که انتقال قدرت در افغانستان به گونه مسالمت‌‌آمیز و از طریق یک تفاهم صورت می‌گرفت، سرمایه‌های مردم افغانستان هدر نمی‌شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پانزدهم اوت و ساعاتی پس از فرار اشرف غنی از کابل به امارات، طالبان بدون درگیری وارد پایتخت افغانستان شد و کاخ ریاست جمهوری را تصرف کرد. چند روز پس از سلطه کامل طالبان بر افغانستان، ۹.۵ میلیارد دلار ذخایر ارزی افغانستان که در بانک‌های ایالات‌متحده آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی نگهداری می‌شد، مسدود و از دسترس خارج شدند. دولت آمریکا گفت برای اینکه این پول به دست طالبان نیفتد، مسدود شده و تا مشخص شدن اوضاع در افغانستان از دسترس خارج است.

پس‌ازآنکه طالبان برای آزاد شدن ذخایر ارزی افغانستان تلاش کرد، بازماندگان رویداد یازدهم سپتامبر از دولت آمریکا خواستند که از این پول به آنان غرامت بپردازد، چون طالبان برای رویداد یازدهم سپتامبر زمینه‌سازی کرده بود و اکنون که بر افغانستان حاکم‌ است، باید تاوان آن اقدام را بپردازد.

در همین حال، حامد کرزی در کنفرانس خبری‌ افزود در ادامه تلاش‌ها برای حل بحران کنونی افغانستان، نامه‌ مشترکی را با دکتر عبدالله عبدالله نوشته‌اند و در آن به طالبان پیشنهاد‌هایی برای بهبود اوضاع  داده‌اند.

به گفته کرزی، طالبان به سخنان او گوش کرده است و این امیدواری وجود دارد که بحران کنونی افغانستان با گفت‌وگو حل شود.

کرزی در مورد جزئیات محتوای نامه صحبت نکرد، اما گفت که بازگشت رهبران سیاسی که در خارج از افغانستان زندگی می‌کنند، برگزاری لویه جرگه و سهیم شدن مردم در تصمیم‌گیری‌ها، از مهم‌ترین نکاتی است که او و دکتر عبدالله در مورد آن توافق دارند.

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، فضل هادی مسلمیار، رئیس مجلس سنا و شماری دیگر از مقام‌های دولت پیشین افغانستان، از زمان فروپاشی دولت و بازگشت طالبان به قدرت در کابل به‌ سر می‌برند.

هرچند هرازگاهی خبرهایی در مورد اعمال محدودیت بر زندگی و فعالیت این افراد منتشر می‌شود، اما طالبان مدعی‌ است که سیاست‌مداران دولت پیشین که در افغانستان حضور دارند، می‌توانند آزادانه زندگی و کار کنند.

در شش ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، سه فرد نامبرده به هیچ کشور خارجی سفر نکرده‌اند و نیز از محدوده خانه‌هایشان در شهر کابل دورتر نرفته‌اند. تاکنون مشخص نیست که آنان اجازه خارج شدن از کابل را ندارند یا خودشان نخواسته‌اند به بیرون از کابل سفر کنند.