در حمله به خانه مقام دولت پیشین افغانستان دو نفر کشته شدند

محمدخان، عضو ارشد حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار است و معاون اول ریاست اجرائیه در دولت سابق افغانستان بود

حامیان انجینر محمد خان (چپ)،‌ معاون اول ریاست اجرائیه در دولت پیشین افغانستان، و عبدالله عبدالله- Facebook

نیمه‌های شب شنبه، ۲۳ بهمن، افراد مسلح ناشناس به خانه مسکونی محمدخان، معاون اول ریاست اجرائیه در دولت پیشین افغانستان در شهر کابل حمله کردند که درنتیجه این حمله پسر و محافظ محمدخان کشته و همسرش و یکی از نزدیکانش زخمی شدند. محمدخان و هیچ‌یک از اعضای خانواده و دوستان او تاکنون در مورد چگونگی این حادثه اظهار نظر نکرده‌اند.

امرالله صالح، معاون اول دولت پیشین افغانستان، حمله به خانه محمدخان، معاون سابق ریاست اجرائیه افغانستان را به طالبان نسبت داد. آقای صالح در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «خانواده‌ محمدخان حرف گروه طالبان را باور کردند و در کابل باقی ماندند. جنگجویان دروغ‌گو‌ی طالبان، شب‌هنگام به خانه محمدخان حمله کردند و پسر جوان و پسر برادرش را شهید و خانم کهن‌سالش را زخمی کردند.» آقای صالح مانند گذشته بار دیگر بر ضرورت تقویت جبهه مقاومت علیه طالبان و شکست این گروه تاکید کرد و گفت: «مردم افغانستان نباید حرف‌های طالبان را باور کنند، چون طالبان با هرکسی که حس وطن‌دوستی و ملی‌گرایی داشته باشد سر دشمنی دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چندین ساعت پس‌ازاین حادثه، انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان به نقل از فرماندهی پلیس طالبان در کابل در توییتی نوشت: «شب گذشته در اثر درگیری در خانه محمدخان، پسر و یک محافظش کشته‌، خانم و یک‌تن از نزدیکانش زخمی شدند.» آقای سمنگانی، جزئیات بیشتری ارائه نکرد، اما افزود که طالبان  در حال بررسی این حادثه است.

محمدخان از افراد با نفوذ استان غزنی و از اعضای ارشد حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار است. او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ در افغانستان، معاون اول دکتر عبدالله عبدالله بود و پس از تشکیل دولت ائتلافی اشرف غنی و عبدالله،  معاون اول ریاست اجرائیه بود که عبدالله آن را رهبری می‌کرد. پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان در پانزدهم اوت سال گذشته، محمدخان کابل را ترک نکرد و هنوز در افغانستان زندگی می‌کند. تاکنون از وضعیت محمدخان خبری منتشر نشده است و مشخص نیست که خودش در جریان حمله در محل حضور داشته است یا خیر. انعام‌الله سمنگانی، دلیل این درگیری را «اختلاف‌های خانوادگی» عنوان کرد‌، اما خانواده محمدخان، هنوز در این مورد اظهارنظر نکرده‌اند.