افراد مسلح ناشناس در یمن پنج کارمند سازمان ملل را ربودند

این افراد که چهار نفرشان یمنی بودند، روز جمعه در راه بازگشت به عدن ربوده شدند

دولت قانونی یمن اعلام کرد با همکاری سازمان ملل، در تلاش است تا ربوده‌شدگان را آزاد کند (تصویر آرشیوی)- Abduljabbar Zeyad/ REUTERS

سازمان ملل متحد از ربوده‌شدن پنج کارمند این نهاد بین‌المللی در جنوب یمن خبر داد. گروهی از افراد مسلح ناشناس، این پنج نفر را هنگام بازگشت به عدن پس از یک ماموریت میدانی کمک‌رسانی، ربوده‌اند.

به گفته راسل گیکی، سخنگوی یک مقام ارشد هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن، این افراد روز جمعه، ۲۲ بهمن‌ماه، در استان اَبیَن، واقع‌در شرق عدن ربوده شدند.

گیکی روز شنبه اعلام کرد: «سازمان ملل متحد برای آزاد کردن آن‌ها با مقام‌ها از نزدیک در تماس است.»

خبرگزاری رسمی یمن روز شنبه به‌نقل از بیانیه دولت قانونی یمن که در جنوب این کشور مستقر است و جامعه جهانی آن را به‌رسمیت می‌شناسد، اعلام کرد که مقام‌ها در تلاش‌اند تا با کمک بخش امنیتی سازمان ملل متحد، کارکنان این سازمان را که به‌دست افراد مسلح ناشناس ربوده شده‌اند، به‌سلامت آزاد کنند.  

یکی از مقام‌های دفتر سازمان ملل متحد در عدن، به خبرگزاری رویترز و آسوشیتدپرس گفت که چهار نفر از ربوده‌شدگان اتباع یمنی بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش آسوشیتدپرس، «شورای انتقالی جنوب یمن» که بخش عمده‌ای از جنوب این کشور را تحت کنترل دارد و با دولت قانونی یمن در تضاد است، این آدم‌ربایی را به‌عنوان یک «عملیات تروریستی» محکوم کرده است.

پیش‌تر خبرگزاری «یمن‌پرس» به‌نقل از منابع محلی در یمن، از ربودن شش کارمند سازمان ملل متحد در استان ابین و جاده‌ای تحت کنترل «شورای انتقالی جنوب یمن» خبر داده و نوشته بود که پنج‌نفر از این کارمندان، یمنی و یک‌نفر بلغار بوده است.

براساس این گزارش، افراد مسلح ناشناس، کارکنان سازمان ملل متحد را با خودرویی که در آن تردد می‌کردند، به مقصد نامعلومی منتقل کرده‌اند.

از زمانی که حوثی‌‌ها، شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، در اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی، کنترل صنعا، پایتخت یمن، را در دست گرفتند، این کشور درگیر خشونت و جنگ داخلی بوده است؛ یک‌ سال پس از آن، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در حمایت از دولت قانونی یمن وارد جنگ با حوثی‌ها شد که با وجود تلاش‌ها برای خاتمه آن، تاکنون ادامه دارد.

گروه‌های مختلفی در این درگیری‌ها در یمن فعال‌اند و در سال‌های گذشته به‌طور مکرر در این کشور درگیر جنگ داخلی، مواردی از آدم‌ربایی رخ داده است. قبایل مسلح و شبه‌نظامیان مرتبط با گروه‌‌های القاعده یا داعش در یمن، اغلب با ربودن افراد، از آن‌ها به‌عنوان گروگان برای مبادله با زندانیان خود یا پول نقد استفاده کرده‌اند.

در جنگ هفت‌ساله یمن ده‌ها هزار نفر کشته شده‌اند و درگیری‌ها در آن کشور منجربه یک بحران انسانی وخیم شده است، به‌شکلی که زندگی ۸۰ درصد از جمعیت یمن به کمک‌های بشردوستانه متکی است.

بیشتر از جهان