نماینده چین در گفت‌و‌گوهای هسته‌ای وین: به مرحله پایانی رسیده‌ایم

نماینده چین بازگشت برخی معافیت‌های تحریمی برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران را «گامی مثبت» به سوی توافق نهایی نامیده بود

وانگ کوان، فرستاده چین در مذاکرات وین-JOE KLAMAR / AFP

در حالی گفت‌و‌گوهای وین به‌کندی پیش می‌رود و هنوز طرف‌های مذاکره‌کننده به توافق مشخصی نرسیده‌اند، وانگ کوان، فرستاده چین در این مذاکرات، روز شنبه ۱۲ فوریه، گفت طرف‌های گفت‌و‌گو «همگی بر این نکته توافق دارند که به مرحله پایانی رسیده‌ایم، به‌ویژه این‌که همتایان ایرانی ما با بسته ‌پیشنهادی نهایی آمدند.»

ایالات متحده آمریکا هفته گذشته پیشنهادش برای بازگشت به برجام را با دیگر قدرت‌های جهانی شرکت‌کننده در گفت‌و‌گوهای وین مطرح کرد.

وانگ کوان هفته گذشته به رسانه چینی سی‌جی‌تی‌ان (CGTN) گفته بود امیدوار است «ایران با بازخورد مکتوب درباره بسته پیشنهادی برای گفت‌‌و‌گو با همه طرف‌ها بازگردد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده چین در گفت‌وگوهای هسته‌ای وین بسته پیشنهادی آمریکا و سه قدرت اروپایی و نیز بازگشت برخی معافیت‌های تحریمی برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران را «گامی مثبت» به سوی توافق نهایی نامیده بود و از تمام طرف‌ها خواسته بود به دیدگاه‌های ایران درباره این بسته توجه کنند.

در روزهای اخیر، رسانه‌ها و مقام‌های ایرانی بارها آمریکایی‌ها را مقصر طولانی شدن گفت‌و‌گوها خواندند، این در حالی است که دیگر کشورها منتظر پیشنهادهای تهران‌اند.

ایران سال گذشته نیز گفت‌و‌گوها را ‌پنج ماه معلق گذاشت و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه ژوئن، میز مذاکره را ترک کرد و در پایان نوامبر ۲۰۲۱، به گفت‌و‌گوها بازگشت. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، جمعه ۲۲ بهمن، گفت ایران امید خود را به گفت‌و‌گوهای هسته‌ای گره نزده است.

در همین حال، ایران و روسیه هفته گذشته از همکاری مشترک برای ایجاد سازوکاری سخن گفتند که از مبادلات مالی و بازرگانی میان دو کشور در برابر تهدید تحریم‌ها حفاظت کند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز تاکید کرد مسکو برای توسعه همکاری‌های فنی و نظامی با تهران، هیچ‌گونه محدودیتی ندارد.