بریتانیا و ناتو می‌گویند غرب با خطرناک‌ترین لحظه بحران اوکراین روبه‌رو است

رزمایش مشترک روسیه و بلاروس آغاز شد

هم‌زمان با برگزاری مانورهای نظامی روسیه در بلاروس و دریای سیاه، نخست‌وزیر بریتانیا پنجشنبه، ۱۰ فوریه، گفت ممکن است غرب در چند روز آینده با «خطرناک‌ترین لحظه» روبه‌رو شود.

با اینکه تنش‌ها در مرز اوکراین کاهش نیافته، رهبران طرف‌های درگیر همچنان امیدوارند دیپلماسی بتواند به بحرانی که نخست‌وزیر بریتانیا آن را بزرگ‌ترین بحران امنیتی اروپا در چند دهه اخیر نامیده است، پایان دهند.

به گزارش رویترز، در دور تازه دیپلماسی، وزیر خارجه بریتانیا با همتای روس خود گفت‌وگو کرده و بوریس جانسون از مقر مرکزی ناتو در بروکسل بازدید کرده است و مقام‌هایی از روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه هم در برلین گرد آمدند تا درباره مناقشه چند ساله میان نیروهای دولتی اوکراین و جدایی‌خواهان شرق اوکراین مذاکره کنند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در کنفرانسی خبری که به همراه ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، برگزار کرد، گفت: «من صادقانه بگویم فکر نمی‌کنم که هنوز تصمیمی گرفته شده باشد [از طرف روسیه برای حمله]. اما این بدین معنا نیست که احتمال ندارد هر لحظه‌ای فاجعه آغاز شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که غرب احتمالا در چند روز آینده با «خطرناک‌ترین لحظه» روبه‌رو می‌شود: «در بزرگ‌ترین بحران امنیتی که اروپا در چند روز اخیر با آن مواجه شده است و ما باید از پس آن برآییم، فکر می‌کنم به ترکیبی از تحریم و عزم نظامی همراه با دیپلماسی نیاز است.»

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، هم در این کنفرانس خبری گفت که اکنون لحظه خطرناکی برای امنیت اروپا است و افزود: «شمار نیروهای روسی در حال افزایش و زمان هشدار برای یک حمله احتمالی در حال کاهش است.»

در همین حال اوکراین هم با انتقاد از روسیه اعلام کرد که مانورهای دریایی روسیه عملا کشتیرانی دریای سیاه و دریای آزوف را غیرممکن می‌کند.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، در سفر به مسکو با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت‌وگو کرد و به روسیه هشدار داد در صورت حمله به اوکراین با تحریم‌های سنگین اروپا روبه‌رو می‌شود. سرگئی لاوروف هم تاکید کرد مسکو از کاربرد دیپلماسی برای حل بحران طرفداری می‌کند اما نمی‌تواند درک کند چرا بریتانیا باید از رزمایش روسیه در بلاروس نگران باشد. وزیر خارجه روسیه اوکراین را ابزار غرب علیه روسیه دانست و کی‌یف را متهم کرد در تلاش است توافق‌ پیشین آتش‌بس در شرق اوکراین را بازنویسی کند.

او گفت: «من صادقانه بگویم: مایوسم! ما داریم مانند یک فرد ناشنوا و یک فرد لال گفت‌وگو می‌کنیم. انگار گوش می‌دهیم اما چیزی نمی‌شنویم.»

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد در پاسخ به پیشنهادهای روسیه به اعضای امنیت اروپا، نامه‌‌ای به نمایندگی از ۲۷ وزیر خارجه این اتحادیه به مسکو تحویل داده است.