کاهش ۱۷ درصدی ابتلا به ویروس کرونا در برخی نقاط جهان

سازمان بهداشت جهانی: «همه‌گیری هنوز با ما است و تمام نشده است»

واکسیناسیون در کره جنوبی- 

JUNG YEON-JE / AFP

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد در هفته منتهی به سه‌شنبه، ۸ فوریه، موارد ابتلا به ویروس کرونا در شش منطقه مختلف جهان ۱۷ درصد کاهش یافت. موارد مرگ‌ومیر نیز ۷ درصد کمتر شد. گزارش اپیدمیولوژیک هفتگی سازمان بهداشت جهانی، نشان می‌دهد که در مدت چهار هفته گذشته نیز ابتلا به بیماری کرونا به‌طور میانگین ۱۹ درصد کاهش یافت. این رقم در برخی کشورها بیشتر نیز بود به‌طوری‌که در هفته گذشته موارد جدید ابتلا در بریتانیا ۲۵ درصد و در آمریکا ۵۰ درصد کمتر شد.

کاهش تعداد مبتلایان در برخی نقاط جهان، امیدها را برای پایان همه‌گیری افزایش داده است، بااین‌حال سازمان بهداشت جهانی می‌گوید، حتی به فرض اینکه به پایان همه‌گیری کرونا نزدیک شده باشیم باید بدانیم هنوز این بیماری خطرناک است.

به گزارش گلوبال نیوز، تدروس ادهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی، روز چهارشنبه، ۹ فوریه با تاکید بر اینکه «کرونا هنوز تمام نشده است» خواستار حمایت بیشتر کشورها برای پایان دادن به این بیماری شد.

سازمان بهداشت جهانی با راه‌اندازی یک کمپین ۲۳ میلیارد دلاری، قصد دارد منابع مالی توزیع عادلانه آزمایش‌ها، واکسن‌ها و درمان کرونا را تامین کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادهانوم با بیان اینکه «بیماری مرز نمی‌شناسد» به کشورهای جهان هشدار داد: «ممکن است بسته به محل زندگی‌تان تصور کنید که بیماری تقریبا به پایان رسیده است، اما هر جا که زندگی می‌کنید بدانید، بیماری هنوز با ما است.»

رئیس سازمان جهانی بهداشت، با اشاره به اینکه ویروس کرونا به تکامل خود ادامه می‌دهد، گفت: «ما بی‌دفاع نیستیم. ما ابزارهایی برای پیشگیری از این بیماری، آزمایش و درمان آن داریم.»

سازمان بهداشت جهانی از ۳۱ ژانویه تا ۶ فوریه بیش از ۱۹ میلیون مورد جدید ویروس کرونا را ثبت کرد. بررسی‌ها حاکی از آن است که ۹۷ درصد کل موارد ثبت شده ابتلا به کرونا از نوع اومیکرون بوده‌اند و فقط ۳ درصد آنان به سویه دلتا مبتلا شده‌اند.

بر اساس این گزارش باوجود کاهش موارد ابتلا در برخی نقاط جهان، تعداد مبتلایان در کشورهایی مثل ایران، آذربایجان، روسیه، افغانستان و اردن افزایش‌ یافته است. درعین‌حال کشورهایی مثل بلژیک، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا با کاهش قابل‌توجه تعداد مبتلایان روبه‌رو بودند.

در قاره آمریکا، تعداد موارد ابتلا به این بیماری ۳۶ درصد کاهش یافت و ایالات‌متحده - هنوز هم تنها کشوری است که بیشترین آسیب را دیده است - ۱.۸۷ میلیون مورد جدید گزارش کرد، اما این آمار نسبت به هفته قبل ۵۰ درصد کاهش‌ یافته است.