سناتورهای آمریکایی به مذاکرات هسته‌ای با ایران بدبین‌اند

جمهوری‌خواهان می‌گویند باید کارزار «فشار حدکثری» دونالد ترامپ پیگیری شود

سناتورها بر سر گزینه‌های پیش رو دچار اختلاف نظرند-Jim WATSON / AFP

مقام‌های ارشد دولت جو بایدن روز چهارشنبه به سناتورهای آمریکایی هشدار دادند که ایران ظرف فقط دو ماه می‌تواند مواد کافی برای ساخت بمب هسته‌ای را بسازد؛ هشداری که نگرانی‌ها نسبت به فرصت باقی‌مانده برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و بسته شدن پنجره دیپلماسی را تشدید می‌کند.

به گزارش نشریه هیل، این ارزیابی در یک نشست محرمانه در سنا مطرح شد و یکی از سناتورها آن را تامل‌برانگیر و تکان‌دهنده توصیف کرده است. این در حالی است که دیپلمات‌های آمریکایی  برای رسیدن به توافق احیای برجام و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی تلاش می‌کنند.

بر اساس این گزارش، نمایندگان کنگره بر سر این که بهترین راه برای رسیدن به این هدف کدام است اختلاف نظر دارند. بیشتر نمایندگان دموکرات خواهان احیای هرچه سریع‌تر توافق ۲۰۱۵ هستند، اما جمهوری‌خواهان می‌گویند باید کارزار «فشار حدکثری» دونالد ترامپ پیگیری شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، برخی اعضای ارشد دموکرات کنگره نسبت به رویه فعلی انتقاد دارند، مانند باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا که پس از نشست غیرعلنی روز سه‌شنبه در این کمیته گفت «فکر نمی‌کنم که اعضا دقیقا بدانند بازگشت دوباره (به توافق) به چه معناست. توافق چیست؟ همانی است که قبلا بود؟ آیا تفاوت دارد؟ اگر اینطور است، چطور (متفاوت است)؟»

او که مخالف برجام بود، اما اکنون پس از خروج دولت دونالد ترامپ از آن امیدوار است که احیا شود، اضافه کرد «آنها وقتی ببینند توافق خوبی برای داشتن در کار نیست باید (مذاکرات را) ترک کنند. نمی‌دانم زمان‌بندی آن چگونه است، اما هر وقت که باشد، پنجره در حال بسته شدن است.»

در گزارش هیل همچنین از سناتور مارکو روبیو نماینده ایالت فلوریدا از حزب جمهوری‌خواه نقل قول شده است که گفت، «به نظرم تنها توافقی که ممکن است، یک توافق بد است. و این چیزی که از آن بیم دارم؛ که دولت بخواهد چنان خواهان توافق باشد که وارد یک توافق واقعا خطرناک شود.»

سناتور دموکرات بن کاردین نیز که از مخالفان برجام بود گفت که بایدن با امر بسیار دشواری روبروست که ترامپ برای او به‌جا گذاشته، این که «یک توافق بد بدتر از نبود توافق است.» وی در ادامه اضافه کرد که «آنها گزینه‌های خوبی ندارند ... ایران خیلی غیرقابل‌ پیش‌بینی است.»

در جلسه چهارشنبه کمیته روابط خارجی سنا، راب مالی نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران و سرپرست هیئت مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات برجام در وین، و همچنین برت مک‌گورک از اعضای ارشد شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه حضور داشتند.