«دولت بایدن معتقد است تا پایان فوریه برای احیای برجام فرصت باقی است»

در غیر این صورت واشنگتن ناچار خواهد شد مسیر خود را تغییر دهد و برای پیشگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای، اقدامات تهاجمی‌تری را در پیش گیرد

تهران و واشنگتن برای بازگشت دوجانبه به تعهدات خود در برجام، مذاکرات غیرمستقیمی را آغاز کرده‌اند-POOL / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

 

دولت جو بایدن معتقد است که برای بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پیروی کامل از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، تا پایان فوریه سال جاری میلادی (نهم اسفند) فرصت باقی است؛ در غیر این صورت واشنگتن ناچار خواهد شد مسیر خود را تغییر دهد و برای پیشگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای، اقدامات تهاجمی‌تری را در پیش گیرد.

شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی از قول سه مقام دولت آمریکا، با ذکر این مقدمه و با اشاره به مذاکرات احیای برجام در وین که دور هشتم آن از روز سه‌شنبه، ۸ فوریه (۱۹ بهمن) ازسر گرفته شده است، نوشت که یکی از این مقام‌ها این دور از مذاکرات را «حیاتی» توصیف کرده و تاکید ورزیده است که «به معنای واقعی، در آخرین مراحل این گفت‌وگوها قرار داریم».

یک مقام دولتی دیگر، که هویت او نیز مانند سایر مقام‌ها در گزارش این شبکه خبری آمریکایی فاش نشده است، گفته است که دولت بایدن معتقد است تا پایان فوریه برای احیای توافق فرصت باقی است. او با بیان این که هیچ چیزی در ارتباط با ایران، هیچ‌گاه روشن و مشخص نبوده است، تاکید کرده است که مذاکرات به نقطه تعیین‌کننده‌ای رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شش قدرت‌ جهانی، مشتمل بر ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، و آلمان، ۲۳ تیر ۱۳۹۴ با ایران توافق کردند که در ازای اعمال محدودیت‌های مشخص بر فعالیت‌های هسته‌ای آن کشور، تحریم‌هایی که در پیوند با آن فعالیت‌ها اعمال شده بود، لغو شوند. اما سه سال بعد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، از آن توافق خارج شد.

جو بایدن که در زمان حصول توافق اولیه معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت آمریکا بود، با راهیابی به کاخ سفید در سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد چنانچه تهران به تعهدات خود بازگردد، واشنگتن نیز بار دیگر به توافق بازخواهدگشت. ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای خود را نادیده گرفت.

تهران و واشنگتن برای بازگشت دوجانبه به تعهدات خود در برجام، مذاکرات غیرمستقیمی را با میانجی‌گری و هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای برجام آغاز کرده‌اند که هشتمین دور آن در جریان است. آمریکا گفته است که با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، شاید به نقطه‌ای برسیم که بازگشت به توافق دیگر آن منافع را تامین نکند.

سی‌ان‌ان در ادامه گزارش خود که روز چهارشنبه منتشر شده است، از قول مقام‌های آمریکایی نوشت که طرفین در طول چند ماه گذشته پیشرفت‌هایی در کاهش فهرست اختلافات خود در حوزه‌های کلیدی داشته‌اند و از همین رو، اکنون زمان اتخاذ تصمیم‌های سیاسی است.