کاخ سفید: مذاکرات هسته‌ای به «نقطه اضطراری» رسیده است

«اگر در هفته‌های آتی توافق حاصل نشود، بازگشت به برجام ناممکن خواهد شد»

جن ساکی گفت: توافقی که به نگرانی‌های اصلی همه طرف‌ها رسیدگی کند در دسترس است-BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه، ۹ فوریه، در نشست خبری روزانه خود در واشنگتن گفت، مذاکرات هسته‌ای جاری با ایران در وین به یک «نقطه اضطراری» رسیده است و اگر ظرف هفته‌های آینده توافقی حاصل نشود، بازگشت به برجام ناممکن خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جن ساکی گفت: «توافقی که به نگرانی‌های اصلی همه طرف‌ها رسیدگی کند در دسترس است، اما اگر در هفته‌های آتی حاصل نشود، پیشرفت‌های ادامه‌دار هسته‌ای ایران بازگشت به برجام را برای ما ناممکن خواهد کرد.»

ایران و شش قدرت‌ جهانی، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، و آلمان در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ توافق کردند که در ازای اعمال محدودیت‌های مشخص بر فعالیت‌های هسته‌ای تهران، تحریم‌هایی که در ارتباط با آن فعالیت‌ها اعمال شده بود، لغو شوند.

سه سال بعد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا از حزب جمهوری‌خواه که از ابتدا مخالف برجام بود، با هدف دستیابی به توافق «بهتر» که فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران را نیز دربرگیرد، از آن توافق خارج شد و تحریم‌ها را بازگرداند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران نیز در واکنش به آن تصمیم از تعهدات خود در برجام، از جمله توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی که دسترسی سرزده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مراکز هسته‌ای ایران را فراهم می‌کند و نیز افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم، عبور کرد.

جو بایدن که در زمان حصول توافق، معاون باراک اوباما (رئیس جمهوری وقت آمریکا از حزب دموکرات) بود، با راهیابی به کاخ سفید در سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد در صورتی که ایران نیز به تعهدات خود بازگردد، او نیز واشنگتن را بار دیگر به توافق بازگرداند.

ایران و آمریکا از آوریل گذشته مذاکرات غیرمستقیمی را در وین با هماهنگی اتحادیه اروپا آغاز کرده‌اند که هنوز در جریان است. آمریکا گفته است که با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، «شاید به نقطه‌ای برسیم که بازگشت به توافق دیگر آن منافع را تامین نکند».

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و سرپرست هیئت مذاکره‌کننده مسکو در مذاکرات جاری برجام، روز چهارشنبه در پیامی در توییتر، از دیدار خود با انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده این مذاکرات، خبر داد.

به گفته او، دو طرف در آن دیدار بر لزوم تشدید یا تسریع مذاکرات توافق‌نظر داشتند و به دنبال راه‌ها و ابزارهای مبتکرانه و خلاقانه برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده برای هموار کردن مسیر احیای برجام هستند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان روز سه‌شنبه، ۸ فوریه، از قول سه مقام دولت آمریکا گزارش داد که دولت جو بایدن معتقد است برای بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پیروی کامل از برجام، تا پایان فوریه سال جاری فرصت باقی است، در غیر آن صورت واشنگتن ناچار خواهد شد مسیر خود را تغییر دهد.

با آن که طرف‌های مقابل ایران رویکرد دولت جدید ایران را دلیل عمده کندی روند مذاکرات می‌دانند، ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه مانع اصلی در پیشرفت مذاکرات را آنچه «چسبندگی دولت آمریکا به سیاست‌های شکست‌خورده دولت سابق» خواند، عنوان کرد.