شلغم سر به آسمان زد، سیب‌زمینی در مرز کیلویی ۵۰ هزار تومان

حکومت ایران اعتراض‌های مسالمت‌آمیز کشاورزان اصفهانی را با سرکوب پاسخ داد

در حال حاضر، قیمت هر کیلوگرم شلغم در میوه‌فروشی‌های تهران بین ۲۴ تا ۳۵ هزار تومان است‌ـ ATTA KENARE / AFP

هم‌زمان با آغاز موج ششم کرونا و گسترش سویه اومیکرون در ایران، شلغم کمیاب و گران شد. در حال حاضر، قیمت هر کیلوگرم شلغم در میوه‌فروشی‌های تهران بین ۲۴ تا ۳۵ هزار تومان است، اما برخی فروشگاه‌های آنلاین، آن را تا کیلویی ۳۷ هزار تومان هم می‌فروشند. این در حالی‌ است که کمتر از یک ماه پیش، این محصول کیلویی هشت هزار تومان فروخته می‌شد.

مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران، با تایید خبر کمبود و گرانی شلغم به پایگاه خبری تجارت‌نیوز گفت افزایش تعداد مبتلایان بیماری کرونا و شیوع سویه اومیکرون، باعث گرانی شلغم شد. او در عین حال افزود: «تعیین قیمت کیلویی بیش از هشت هزار تومان برای شلغم توجیه ندارد؛ اما اکنون مشاهده می‌کنیم میدان‌های اصلی میوه و تره‌بار این صیفی‌جات را تا ۲۰ هزار تومان هم عرضه می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان تهران، گرانی شلغم علاوه بر افزایش تقاضا دلیل دیگری هم دارد و آن این است که بسیاری از کشاورزان در پی بارش‌های شدید هفته‌های اخیر، از برداشت محصول صرف‌نظر کردند. هم‌زمان با انتشار خبر افزایش چند برابری قیمت شلغم، علی مهرکش، نایب‌رئیس اتحادیه میدان‌های میوه و تره‌بار اصفهان، از احتمال افزایش قیمت سیب‌زمینی در آستانه سال جدید تا کیلویی ۵۰ هزار تومان خبر داد. او با اشاره به سیر صعودی قیمت سیب‌زمینی به دلیل کشت سنتی، گفت: «موضوع اصلی این است که متاسفانه در فصل خرمن و برداشت سیب‌زمینی هیچ مقام و مسئولی به فکر فردا نیست.»

نایب‌رئیس اتحادیه میدان‌های میوه و تره‌بار اصفهان با بیان اینکه اصفهان پیش‌تر به میزان سه ماه سیب‌زمینی موردنیاز کشور را تامین می‌کرد، گفت: «متاسفانه طی چند سال گذشته به‌دلیل مشکل بی‌آبی و کم‌آبی اصفهان، میزان تولید سیب‌زمینی در اصفهان بسیار کم شده و حتی به صفر رسیده است.» مشکلات ناشی از خشکسالی و مدیریت ناکارآمد منابع آبی، نابودی بسیاری از زمین‌های زراعی و محصولات کشاورزی را در پی داشت.

کمبود سیب‌زمینی و گرانی آن در حالی مردم را دچار سردرگمی کرده است که بسیاری از کشاورزان اصفهانی به دلیل تامین نشدن آب موردنیاز زمین‌های زراعی ورشکست شدند. حکومت ایران اعتراض مسالمت‌آمیز کشاورزان اصفهانی را در آذرماه امسال با سرکوب و خشونت پاسخ داد و با شلیک مستقیم، تعداد زیادی از آنان را مجروح کرد.

هم‌اکنون هر کیلوگرم سیب‌زمینی با قیمت حدود ۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود؛ در حالی‌ که قیمت این محصول در زمان مشابه سال قبل بین سه تا چهار هزار تومان بود. هفته گذشته، دولت وعده داد که با هدف تنظیم بازار، سیب‌زمینی را با نرخ کیلویی ۱۰ هزار تومان عرضه می‌کند، اما اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اقتصاد آنلاین، گفت: «برخلاف وعده‌ها، هنوز خبری از سیب‌زمینی‌های تنظیم بازاری نیست و همچنان این محصول با قیمت‌های بالا عرضه می‌شود.»