راز دروازه‌بان مصر در مهار ضربات پنالتی فاش شد

تیم ملی فوتبال مصر آخرین بار در سال ۲۰۱۷ در فینال مسابقات حضور داشت

ستاره مصر در این رقابت‌ها بدون شک محمد ابوگبل یا همان گاباسکی بود - CHARLY TRIBALLEAU / AFP

تیم ملی فوتبال مصر که با هفت عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم حاضر در رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا است، بازهم در دیدار پایانی ناکام ماند و نتوانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

این تیم آخرین بار در سال ۲۰۱۷ در فینال مسابقات حضور داشت و بازی را به کامرون واگذار کرد؛ با این حال رقابت‌های امسال برای مصر رنگ دیگری داشت؛ چرا که نسبت به سال‌های گذشته تیم ضعیف‌تری داشتند و کارشناسان بزرگ فوتبال برای آن‌ها در این رقابت‌ها شانسی نمی‌دیدند و تنها به درخشش محمد صلاح، ستاره تیمشان، امیدوار بودند که هیچ‌گاه در این رقابت‌ها نتوانست بازی‌های درخشانش در لیورپول را تکرار کند.

ستاره مصر در این رقابت‌ها بدون شک محمد ابوگبل یا همان گاباسکی بود که در پی مصدومیت دروازه‌بان اول این تیم یعنی محمد الشناوی خیلی تصادفی از بازی مقابل ساحل‌عاج در دروازه قرار گرفت. او در دقیقه ۸۸ این مسابقه به میدان آمد و زمانی که بازی پس از وقت‌های قانونی و اضافه، به ضربات پنالتی کشیده شد، توانست با مهار ضربات پنالتی، مصر را در این رقابت سخت پیروز کند و ساحل‌عاج قدرتمند را از رقابت‌ها کنار بزند.

گاباسکی در دیدار مقابل مراکش در اواخر نیمه اول، آسیب دید و مجبور شد جایش را به محمد الصبحی بدهد اما مصر خوش‌شانس بود که آن بازی به ضربات پنالتی کشیده نشد و توانست در وقت‌های اضافه، مراکش، دیگر تیم مدعی این رقابت‌ها، را هم شکست دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گاباسکی در دیدار نیمه‌نهایی مقابل کامرون با وجودی که آسیب‌دیده بود، در دروازه حضور داشت و بازهم پس از تساوی در وقت‌های اضافه، در ضربات پنالتی موفق بود و یک‌تنه تیمش را به دیدار پایانی برد.

این درخش او در مهار ضربات پنالتی نگاه کل رقابت‌ها را به او معطوف کرد تا اینکه بطری آبی این دروازه‌بان مصری در هنگام پنالتی‌ها، نگاه دوربین‌ها را به خود جلب کرد و در بازی پایانی رنگ واقعیت به خود گرفت. البته با وجود درخشش این دروازه‌بان چالاک در فینال و مهار پنالتی مانه در جریان بازی و پایان مسابقه، تیم مصر نتوانست قهرمانی در رقابت‌ها را به دست آورد.

داستان از این قرار بود آنالیزور تیم ملی مصر کاغذهایی را روی بطری او چسبانده بود که نشان می‌داد هر بازیکنان هنگام زدن ضربات پنالتی توپ را به کدام سمت خواهند زد و این موضوع به او کمک می‌کرد برای گرفتن پنالتی آن‌ها کار ساده‌ای داشته باشد. به گفته کارشناسان، مهار ضربه پنالتی سادیو مانه در جریان بازی نیز با کمک محمد صلاح ممکن شد. صلاح که همبازی مانه در باشگاه لیورپول است، پیش از ضربه پنالتی صحبت‌هایی با این دروازه‌بان انجام داد و گفته می‌شود که در مهار این ضربه او را راهنمایی کرده است.

گاباسکی که در این چند مسابقه نگاه بسیاری از فوتبال‌دوستان در مصر را به خود جلب کرد و می‌توانست با مهار پنالتی‌ها در دیدار پایانی، قهرمان ملی مصر تبدیل شود، اما موفق نشد.این حرکت تیم مصر در هدایت گاباسکی برای مهار ضربات پنالتی به کار جردن پیکفورد، دروازه‌بان تیم ملی انگلستان، در دیدار پایانی رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ بی‌شباهت نبود و به نظر می‌رسید آن‌ها از این موضوع الگوبرداری کرده بودند. اما نکته این است که این کار به دو دروازه‌بان هیچ کمکی نکرد و نهایت هر دو آن‌ها در رقابت پایانی مغلوب شدند و دستشان از جام کوتاه ماند.   

بیشتر از فوتبال