رابرت مالی برای نخستین بار درباره ایران به کنگره گزارش می‌دهد

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از وین در گزارش طبقه‌بندی شده خود را به کپیتول‌هیل ارایه می‌دهد

برخی ناظران جلسه توجیهی طبقه‌بندی شده مالی در کنگره را نشانه نزدیک بودن توافق می‌دانند-Mazen Mahdi / AFP

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که در جریان مذاکرات هسته‌ای از مواجهه با کنگره اجتناب کرده بود، سرانجام از طریق خط امن ویدیویی از وین به کپیتول‌هیل گزارش طبقه‌بندی شده می‌دهد.

دعوتنامه‌ای که واشینگتن فری‌بیکن نسخه‌ای از آن را به دست آورده است، نشان می‌دهد مالی که برای مذاکرات احیای برجام در وین حضور دارد، روز سه‌شنبه در جلسه توجیهی طبقه‌بندی شده کنگره شرکت می‌کند. در متن دعوت‌نامه آمده است که رابرت مالی تنها به اعضا گزارش طبقه‌بندی شده می‌دهد.

این نخستین مواجهه رابرت مالی با اعضای کنگره آمریکا از سال گذشته و از زمانی است که به عنوان نماینده ویژه امور ایران به دولت بایدن ملحق ش. این اقدام در نتیجه فشار سناتورهای جمهوری‌خواه بر دولت بایدن انجام می‌شود که خواستار توضیح درباره روند مذاکرات با ایران شدند. در یک سالی که از مذاکرات احیای برجام می‌گذرد، اطلاعات اندکی درباره آن به بیرون درز کرده است و نمایندگان آمریکا نیز مانند نمایندگان جمهوری اسلامی اظهارات ضدونقیض و مبهمی درباره چگونگی مذاکرات مطرح کرده‌اند.

گزارش طبقه‌بندی شده مالی برای کنگره همزمان با آغاز دور نهم مذاکرات احیای برجام در وین انجام می‌شود که برخی بر این باورند می‌تواند دور آخر مذاکرات پیش از توافق باشد.

از نگاه واشینگتن‌فری بیکن، گزارش طبقه‌بندی شده مالی به کنگره می‌تواند نشانه نزدیک شدن به مرحله امضاء توافق هسته‌ای باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بایدن در روزهای اخیر معافیت از برخی تحریم‌ها را درباره ایران تمدید کرده است که نشانه دیگری از تلاش بیشتر دمکرات‌های آمریکایی برای معامله به جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود.

انتظار می‌رود در جلسه روز سه‌شنبه سیاست‌ خشنودسازی دولت بایدن در قبال تهران و موضع نرم مالی در مقابل امتیازهای حداکثری که جمهوری اسلامی طلب می‌کند، در مرکز توجه قرار داشته باشد.

مالی اخیرا با ریزش تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تحت مدیریت خود مواجه بوده است. برخی همکاران او به دلیل اختلاف‌نظر با سیاست رابرت مالی در مقابل ایران، تیم مذاکره‌کننده در وین را ترک کردند.

به گزارش واشینگتن فری بیکن، جمهوری‌خواهان همچنین از مالی می‌خواهند که در برابر کمیته روابط خارجی نیز حاضر شود و به پرسش‌های آنها درباره روند مذاکرات با جمهوری اسلامی پاسخ دهد. براساس این گزارش آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز باید به طور شفاف و علنی به مردم آمریکا و قانونگذاران گزارش دهد که در مورد ایران چه چیزی در حال اتفاق افتادن است.

رابرت مالی روز یکشنبه گفته بود که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد مذاکرات وین برای احیای برجام ادامه یابد.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مقدمات یک توافق نسبی بین ایران و آمریکا فراهم شده است. توافقی که از نگاه منتقدان از جمله اسرائیل بدتر از برجام است و بار دیگر زمینه دسترسی تهران به منابع مالی برای افزایش ماجراجویی‌های منطقه‌ای را فراهم می‌کند.

مقامات در تهران نیز بر لغو همه تحریم‌ها و دریافت تضمین از آمریکا برای خارج نشدن دوباره از برجام تاکید دارد. اما به نظر نمی‌رسد کنگره آمریکا با حضور جمهوری‌خواهان مخالف معامل به تهران برای توافق با ایران به دولت بایدن چک سفید امضا بدهد.