تنیسور چینی اتهام تجاوز جنسی را رد کرد

پنگ شوآی با شرکت در یک گفت‌وگوی کنترل‌شده، اعلام کرد که احساسات، ورزش و سیاست از هم متمایزند

پنگ شوآی، تنیسور چینی، تا مدتی هیچ فعالیتی نداشت - Maddie Meyer / AFP

پنگ شوآی، تنیسور چینی که پیش از این یکی از مقام‌های سیاسی بلندپایه این کشور را به تجاوز جنسی متهم کرده بود و تا مدتی هیچ فعالیتی نداشت، با شرکت در یک مصاحبه کنترل‌شده، اتهام تجاوز جنسی را رد کرد.

پنگ در این گفت‌وگو ادعا کرد که خود او پست‌هایش در رسانه‌های اجتماعی درباره تحت آزار جنسی قرار گرفتن را حذف کرده است.

به گزارش رویترز، این تنیسور زن چینی و قهرمان سه دوره المپیک، در ماه نوامبر ادعا کرد که ژانگ گائولی، معاون سابق نخست‌وزیر چین، در گذشته به او تجاوز کرده است. از آن پس، از این ورزشکار هیچ خبری نبود و نگران بابت سلامتی او به یک دغدغه جهانی تبدیل شد.

این تنیسور بعد از ظاهر شدن دوباره در انظارعمومی، در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی «لکیپ» (L'équipe) در هتلی در پکن، چنین ادعاهایی را رد کرد. این مصاحبه به زبان چینی انجام شد و یک مقام مسئول المپیک چین و یک مترجم حضور داشتند و بیشتر گفت‌وگو حول محور فعالیت ورزشی پنگ شوآی بود.

در بخشی از این مصاحبه، خبرنگار روزنامه پرسید: «شما فردی را به تجاوز جنسی متهم کردید. واقعا چه نوشتید؟ ما متوجه نشدیم.» پنگ در پاسخ به این سوال بدون اشاره به جزئیات گفت: «تجاوز جنسی؟ من هرگز نگفتم که کسی به من تجاوز کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنگ در حالی این موضوع را تکذیب می‌کند که در پست حذف‌شده خود در یک رسانه‌اجتماعی چینی به نام «ویبو» (Weibo) نوشته بود: «چرا مرا به خانه خود بردی و مجبورم کردی با تو رابطه داشته باشم؟»

این مطلب باعث شد که انجمن تنیس زنان مسابقات در چین را به حالت تعلیق درآورد و امنیت این تنیسور جامعه بین‌الملل را نگران کرد.

در فضای مجازی تحت کنترل چین، بحث درباره این رسوایی به‌شدت سانسور می‌شود و جست‌وجوها برای نام پنگ در ویبو هیچ نتیجه‌ای را نشان نمی‌دهد. پنگ از زمانی که این پست حذف شد، حساب خود در این رسانه اجتماعی را به‌روز نکرده است.

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، پیش از این در پاسخ به رویترز درباره وضعیت تنیسور چینی گفته بود که این وظیفه پنگ است که وضعیت خود را اعلام کند. باخ که روز شنبه در پکن با پنگ دیدار کرده بود، گفت: «ما آنچه باید می‌گفتیم، گفتیم. زندگی او داستان او است؛ موضوع این ارتباط به او بستگی دارد.»

پنگ بدون اینکه درباره پست حذف‌شده خود توضیح زیادی دهد، به این روزنامه فرانسوی گفت که پستش در رسانه‌های اجتماعی باعث شده است یک سوءتفاهم بزرگ ایجاد شود. او ادامه داد: «احساسات، ورزش و سیاست سه چیز کاملا متمایزند. مشکلات زندگی عاشقانه و زندگی شخصی من نباید با ورزش و سیاست مخلوط شود.»

پیش از این نشریه فارین پالیسی در گزارشی به مسئله مفقود شدن پنگ شوآی پرداخته و اشاره کرده بود که این موضوع چالشی اساسی برای دولت چین است و احتمالا مشکلاتی را در برگزاری المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن ایجاد خواهد کرد.

پس از حذف پست جنجالی و ناپدیدشدن تنیسور چینی از انظارعمومی، اتحادیه بین‌المللی تنیس زنان جهان اعلام کرد ای‌میلی دریافت کرده که ارسال‌کننده این ای‌میل ادعا کرده، پنگ شوآی است. او در این ای‌میل گفته بود که اوضاع مرتب است و او در خانه خود استراحت می‌کند. با این حال، تعداد زیادی از افراد سرشناس و ورزشکاران خواستار روشن شدن وضعیت ناپدید شدن پنگ شوآی شده بودند.

بیشتر از تنيس