«پنج خلبان سابق نیروی هوایی افغانستان به طالبان پیوستند»

در شش ماه گذشته، طالبان ده‌ها نیروی امنیتی دولت پیشین افغانستان را شکنجه، بازداشت و اعدام کردند

وزارت دفاع طالبان تلاش می‌کند تا نیروهای آموزش‌دیده و متخصص وزارت دفاع پیشین افغانستان را دوباره به آن کشور برگردند - سایت وزارت دفاع طالبان

وزارت دفاع حکومت طالبان ادعا می‌کند که پس از چند ماه سعی و تلاش، سرانجام پنج خلبان سابق نیروهای هوایی افغانستان را راضی کرده است تا دوباره به کشورشان برگردند و جذب نیروهای هوایی این گروه شوند.

وزارت دفاع طالبان در اعلامیه‌ای گفت: «این پنج خلبان سابق نیروهای هوایی افغانستان، پس از بازگشت به کابل با ملا یعقوب، سرپرست وزارت دفاع دیدار داشتند و تعهد کردند که به کارشان با نیروهای هوایی ادامه می‌دهند.»

طالبان تاکنون نام و چهره‌های این پنج خلبان سابق نیروهای هوایی نظام جمهوریت را فاش نکرده است و هم‌چنین مشخص نیست که این خلبانان از کدام کشور دوباره به افغانستان برگشتند. وزارت دفاع طالبان تاکید کرد که تلاش می‌کند تا همه نیروهای آموزش‌دیده و متخصص وزارت دفاع پیشین افغانستان را دوباره به آن کشور برگردند و به کارشان ادامه دهند.

پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، صدها خلبان حکومت پیشین از ترس طالبان به خارج از کشور گریختند و خلبانانی که نتوانستند فرار کنند، در افغانستان پنهان شدند تا به دست طالبان نیفتند.

طالبان پس از گرفتن کامل قدرت در افغانستان اعلام کردند که با نیروهای نظامی پیشین کاری ندارند و آنها نباید از کشورشان فرار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در اواخر اوت ۲۰۲۱، در یک نشست خبری گفت که طالبان به خلبانان نظامی نیاز دارد و فرار آنان تاسف‌بار است. او گفت: «خلبانان نیروهای هوایی پیشین با هیچ مشکل امنیتی مواجه نخواهند شد، آنان می‌توانند پس‌ازاین در خدمت کشورشان باشند.»

در ۲۰ سال گذشته خلبانان سابق نیروهای هوایی افغانستان همراه با نیروهای ناتو در برابر طالبان جنگیدند و حمله‌های هوایی سنگینی علیه مواضع جنگ‌جویان طالبان به‌ویژه رهبران و فرماندهان آنان انجام دادند، اما با فروپاشی نظام جمهوریت در آن کشور، صدها خلبان از ترس طالبان به کشورهای مختلف پناه بردند.

از این میان حدود ۵۰ خلبان همراه با خانواده‌هایشان در بعدازظهر پانزدهم اوت و لحظاتی پس از فرار اشرف غنی از افغانستان، با بالگردها و هواپیماهای نظامی، خودشان را به تاجیکستان و ازبکستان رساندند. کشتار نیروهای امنیتی پیشین افغانستان در شش ماه گذشته باعث شده است که آنان به اعلامیه‌ها و وعده‌های طالبان مبنی بر عفو عمومی ‌اعتماد نکنند.