سازمان ملل به طالبان: آدم‌ربایی را متوقف کنید

دو خبرنگار شبکه آریانا نیوز پس از دو روز از زندان طالبان آزاد شدند

روز چهارشنبه ۲ فوریه (۱۳ بهمن)، دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (UNAMA)، اعلام کرد که وارث حسرت و اسلم حجاب، دو تن از خبرنگاران شبکه آریانا نیوز، از بند طالبان رها شده‌اند.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد با نشر اطلاعیه‌ای گفت: «طالبان، اسلم حجاب و وارث حسرت را آزاد کردند، در حالی که قبلاً مسئولیت بازداشت آن‌ها را بر عهده نگرفته بودند.»

در آن اطلاعیه همچنین آمده است که محل نگهداری کنشگران زن و سایر کسانی که دو هفته پیش ناپدید شدند، تا کنون نامعلوم باقی مانده است. دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، خطاب به طالبان افزود: «برای توقف آدم‌ربایی و آزادی کسانی که ناپدید شده‌اند، نیاز به اقدام فوری است.»

اسلم حجاب و وارث حسرت، روز دو‌شنبه، ۱۱ بهمن، از محل کارشان در کابل، به‌دست نیروهای اداره اطلاعات طالبان بازداشت شدند. سخنگویان طالبان نخست ربوده شدن آن دو خبرنگار را رد کردند، اما سپس مسئولان آن گروه پذیرفتند که آن دو خبرنگار را برای انجام تحقیقات بازداشت کرد‌ه‌اند. دلیل بازداشت وارث حسرت و اسلم حجاب تا کنون مشخص نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرنگاران آریانا نیوز در حالی پس از دو روز بازداشت، آزاد می‌شوند که از سرنوشت شماری از زنان معترض که از مزارشریف و کابل، به‌دست افراد طالبان ربوده شده‌اند، هنوز اطلاعی در دست نیست. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز سه‌شنبه از نبود اطلاعات دقیق در مورد محل نگهداری و وضعیت سلامتی زنان بازداشت شده به‌دست طالبان ابراز نگرانی کرد و خواستار توضیح روشن آنان در آن زمینه شد.

در همین حال آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نیز در گزارش تازه‌ای که به شورای امنیت آن سازمان فرستاد، از کشتار نیروهای نظامی دولت پیشین افغانستان، بازداشت، قتل، و شکنجه مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران، و فعالان حقوق زن در افغانستان ابراز نگرانی کرده است. در گزارش دبیرکل سازمان ملل آمده است: «مدافعان حقوق بشر و کارکنان رسانه‌ها همچنان در معرض حمله، ارعاب، آزار و اذیت، دستگیری خودسرانه، بدرفتاری، و خطر قتل قرار می‌گیرند.»

بر اساس این گزارش، از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، هشت فعال جامعه مدنی کشته شده‌اند که سه تن از آنان را طالبان، و سه تن را داعش خراسان به قتل رسانده است. در این مدت همچنین دو خبرنگار نیز کشته شده‌اند که یکی از آنان را داعش خراسان، و دیگری را افراد مسلح ناشناس کشته‌اند. در همین فاصله طالبان ۱۰ خبرنگار را هم بازداشت و شکنجه کرد‌ه‌اند.

بازداشت، شکنجه، قتل، و زندانی کردن فعالان حقوق بشر، خبرنگاران، نیروهای نظامی دولت پیشین أفغانستان، و زنان معترض، در حالی از سوی طالبان صورت می‌گیرد که سخنگویان و مقامات این گروه، مسئولیت هیچ یک از این رویدادها را بر عهده نمی‌گیرند. 

با آن که  دو هفته از ربوده شدن تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل (از زنان معترض کابل) می‌گذرد، طالبان هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد محل نگهداری و وضعیت سلامتی آنان، به خانواده‌های آنان نداده‌اند.