نمایش فیلم مستند قاتل زنجیره‌ای کودکان در پاکستان متوقف شد

حکومت ایالتی پنجاب، نمایش فیلم زندگی جاوید اقبال مغول، ‏بزرگ‌ترین قاتل زنجیره‌ای تاریخ پاکستان را متوقف کرده است

جاوید اقبال در سال ۱۹۹۹ نامه‌ای به پلیس نوشت و در آن به قتل ۱۰۰ کودک اعتراف کرد - AFP PHOTO

فیلم «جاوید اقبال» قرار بود روز ۲۸ ژانویه امسال در سراسر پاکستان به نمایش درآید، اما اکنون اکران آن را متوقف کرده‌اند و حکومت ایالتی پنجاب در این مورد اطلاعیه‌ای رسمی صادر کرده است.

بر اساس این اطلاعیه، پس از دریافت شکایت‌هایی در خصوص فیلم «جاوید اقبال: ناگفته‌های یک قاتل زنجیره‌ای» تصمیم به بازبینی و بررسی مجدد این فیلم گرفته شده است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: «به شما دستور داده می‌شود که این فیلم را تا زمانی که کمیته تصمیم نگرفته است، نمایش ندهید.»

اما از سوی دیگر، ابوملیحه، کارگردان و نویسنده فیلم، می‌گوید: «ما فیلم را به هیئت اداره مرکزی سانسور سپردیم. تمام هیئت آن را دیدند و سپس فیلم را تایید کردند و اجازه اکران دادند.»

ابوملیحه در گفت‌وگو با حسن کاظمی، خبرنگار ایندیپندنت اردو، گفت: «پس از تایید و اجازه نمایش در شهر کراچی، و ایالت‌های سند و پنجاب، فیلم را برای پخش به سینماها بردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «نخست این‌ که ما اطمینان کامل داشتیم که این فیلم هرگز ممنوع نخواهد شد، زیرا محتوای آن، مطالب نوشته شده رمان خود من است. اگر آن را بخوانید، بسیار هیجان‌انگیز است. در فیلم‌نامه، به حدی که هیئت سانسور می‌توانست تایید کند،‌ از آن استفاده کردیم.»

ابوملیحه می‌گوید: «فیلم‌سازانی که فیلمی می‌سازند، آن را برای تماشای مخاطبان خود، عموم مردم یا منتقدان می‌سازند تا آن را تمجید کنند، اما من تنها فیلم‌سازی هستم که برای هیئت سانسور فیلم ساخته‌ام. این فیلم با هدف دادن اعتماد به مردم ساخته شد، تا بتوانند با موضوع‌های کم‌خطرتر فیلم بسازند.»

او با اشاره به تعلیق این فیلم از سوی هیئت سانسور، آن هم یک روز قبل از اکران، گفت: «این کار، شرارت و بدخواهی هیئت سانسور است. اگر در آن زمان، اجازه پخش نمی‌دادند، منطقی بود؛ این گونه متوقف کردن نمایش فیلم یک ماه پس از تایید فیلم و انتظار پخش، درست یک روز قبل از نمایش عمومی آن و فقط پس از اولین نمایش، حیرت‌آور است.»

او افزود: «فیلم ممنوع نشده، بلکه متوقف شده است، به این معنا که فعلا آن را نمایش ندهید؛ بعدا به نمایش گذاشته خواهد شد.»

جاوید اقبال کیست؟

این فیلم بر اساس جنایت‌های جاوید اقبال مغول، قاتل زنجیره‌ای اهل لاهور، و محاکمه او در دادگاه ساخته شده است.

جاوید اقبال در سال ۱۹۹۹ نامه‌ای به پلیس نوشت و در آن به قتل ۱۰۰ کودک اعتراف کرد. او در این نامه اعتراف کرده بود که بیشتر بچه‌ها را خفه کرده و سپس جسد آن‌ها را مثله و تکه‌تکه کرده است.

با این حال، جاوید اقبال مغول بعدها، در ماه اکتبر سال ۲۰۰۱، در زندان لاهور خودکشی کرد.