پمپئو خطاب به بایدن: آیت‌الله ضعف را می‌بیند

وزیر خارجه پیشین آمریکا لغو تحریم‌ها از طرف دولت بایدن را نوعی «استیصال» دانست

MLMs,:«بایدن در حالی تحریم‌های وضع شده علیه ایران را لغو می‌کند که این کشور چیزی در ازای آن نمی‌دهد» Joshua Roberts/Getty Images/AFP

تعلیق برخی از تحریم‌های مربوط به بخش غیرنظامی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با واکنش های زیادی در داخل و خارج از ایران روبه‌رو شده است.

از آن جمله‌اند برخی از مقام‌های پیشین ایالات متحده آمریکا که معتقدند سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، برای مهار کردن جمهوری اسلامی ایران موثر بوده است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، روز شنبه ۱۶ بهمن در توییتی نوشت: «بایدن در حالی تحریم‌های وضع شده علیه ایران را لغو می‌کند که این کشور چیزی در ازای آن نمی‌دهد.»

 وی افزود: «آیت‌الله [خامنه‌ای] ضعف را مشاهده می‌کند و اسراییل بیشتر در خطر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه پیشین آمریکا لغو تحریم‌ها از طرف دولت بایدن را نوعی «استیصال» دانست و افزود: «آمریکایی‌ها بهای آن را خواهند پرداخت.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه کنونی آمریکا، روز جمعه ۱۵ بهمن چند سند معافیت بخش غیرنظامی برنامه‌ هسته‌ای ایران از تحریم‌ها را امضا کرد. دولت دونالد ترامپ این معافیت‌ها را در سال ۲۰۲۰ لغو کرده بود. دونالد ترامپ برجام را «بدترین توافق دیپلماتیک تاریخ» توصیف کرده بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، این اقدام  دولت بایدن برای ترغیب ایران به بازگشت به تعهدهای خود در برجام صورت گرفته است.

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام آمریکا آن را نمایشی توصیف کردند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در توییتر نوشت: «انتفاع اقتصادی واقعی، موثر و قابل راستی‌آزمایی ایران، شرط لازم برای شکل‌گیری توافق است. نمایش رفع تحریم اقدامی سازنده تلقی نمی‌شود.»

پایگاه خبری نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز در تحلیلی این اقدام واشنگتن را دارای ارزش فنی یا اقتصادی ندانست و آن را نمایشی خواند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز روز شنبه درباره ضمانت بازنگشتن تحریم‌ها گفت: «در خصوص مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها، یکی از موضوعات اساسی ما گرفتن تضمین‌های لازم از طرف‌های به‌ویژه غربی است.»