نرخ کاذب ارز در افغانستان؛ طالبان به دلارهای سازمان ملل متحد چشم دوخته‌اند

سازمان ملل متحد به‌دلیل ناتوانی طالبان در تبدیل کردن دلار به افغانی، نمی‌تواند از پولی که در ‏افغانستان دارد استفاده کند

اوایل صبح شنبه، یک دلار در برابر ۹۴ افغانی مبادله شد، اما بعدازظهر، این نرخ به ۹۵ افغانی افزایش یافت- Javed TANVEER / AFP

سخنگویان طالبان و رسانه‌های وابسته به این گروه، صبح روز شنبه ۱۶ بهمن، با انتشار اطلاعیه‌هایی از افزایش بهای پول ملی افغانستان در برابر دلار خبر دادند. بر اساس این اطلاعیه‌ها، یک دلار آمریکا به ارزش  ۸۸ افغانی مبادله شده است.

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان، نوشت که قبل از ظهر شنبه، یک دلار آمریکا ۸۸ افغانی خریده و ۸۸.۲۰ افغانی فروخته شده است. او در حالی مدعی افزایش ارزش پول ملی افغانستان در برابر دلار شد که بازارهای آنلاین جهانی نشان می‌دهند که روز شنبه ۱۶ بهمن، یک دلار آمریکا به ارزش ۹۵ افغانی مبادله می‌شود.

ارزش پول ملی افغانستان در مقابل ارز خارجی، به‌ویژه دلار، پس از فروپاشی دولت پیشین و مسلط شدن طالبان بر آن کشور یک‌باره سقوط کرد. وضع تحریم‌ها و نگرانی از فروپاشی نظام بانکی و اقتصاد افغانستان نیز باعث تشدید این سقوط شد. اوایل دسامبر گذشته، یک دلار آمریکا تا ۱۱۷ افغانی مبادله شد. افزایش بی‌رویه بهای دلار در برابر ارز ملی افغانستان باعث خشم و نارضایتی گسترده مردم از عملکرد طالبان در مدیریت بانکی شد. حکومت طالبان هرچند تلاش کرد با متوقف کردن روند اطلاع‌رسانی لحظه‌ به لحظه از بهای ارز در بازار کابل از افزایش نگرانی مردم جلوگیری کند، اما نتوانست ارزش پول ملی افغانستان را در بازار ثابت نگه دارد.

 در دو هفته اخیر، و پس از آن که سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا موانع ارسال پول از سازمان‌های امدادرسان به افغانستان را برداشتند، ارزش پول ملی افغانستان در مقابل دلار آمریکا اندکی افزایش یافت. همچنین، ارسال ۱۳۵ میلیون دلار از کمک‌های نقدی جهانی به حکومت کابل، تا حدی توانست کمبود نقدینگی دلار در افغانستان را جبران کند و بر افزایش ارزش پول ملی افغانستان تاثیر بگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، روز شنبه، ادعای سخنگویان و رسانه‌های طالبان در مورد نرخ پول ملی افغانستان در مقابل دلار، با آنچه در بازارهای آنلاین جهانی لحظه به لحظه گزارش می‌شود، در تناقض بود.

اوایل صبح شنبه، یک دلار در برابر ۹۴ افغانی مبادله شد، اما بعدازظهر، این نرخ به ۹۵ افغانی افزایش یافت. این نشان می‌دهد که آنچه سخنگویان و رسانه‌های طالبان از نرخ تبدیل پول ملی افغانستان اعلام می‌کنند، ۷ افغانی با نرخ واقعی تفاوت دارد.

در همین حال، امرالله صالح، معاون اول دولت پیشین افغانستان، در توییتی نوشت نرخی که طالبان در مورد نرخ دلار اعلام کرده است، ساختگی است.

صالح نوشت: «اعلام نرخ دلار جعلی است. در بازار دلار پیدا نمی‌شود. این نرخ جعلی به خاطر آن است که طالبان، به‌ویژه شبکه جرمی [جنایتکار] و تروریستی حقانی، به ده‌ها میلیون دلار کمک‌های سازمان ملل متحد چشم دوخته‌اند. طالبان می‌خواهند آن میلیون‌ها دلار را به نرخ ارزان خریداری نمایند و به نرخ گران به بازرگانان بفروشند.» صالح اضافه کرد که هیچ‌کس جرات خرید داوطلبانه دلار در افغانستان ندارد.

با این حال، شماری از صرافان در افغانستان می‌گویند که روز شنبه، یک دلار با ۸۸ افغانی مبادله شده است، اما بسیاری از بازرگانان از فروش دلار به این مبلغ خودداری کرده‌اند، چون تضمینی برای ثبات ارزش پول ملی افغانستان وجود ندارد و ممکن است در روز های آینده، بار دیگر پول ملی افغانستان در برابر ارز های خارجی بیش از پیش سقوط کند.

در همین حال، روز جمعه ۱۵ بهمن، رویترز به نقل از عبدالله الدرداری، رئیس برنامه توسعه سازمان ملل متحد در افغانستان، گزارش داد که این سازمان از میلیون‌ها دلاری که در افغانستان دارد نمی‌تواند استفاده کند. آقای الدرداری از طالبان انتقاد کرده بود که برخلاف وعده‌شان، نتوانسته‌اند دلارهایی را که سازمان ملل به صورت نقد به کابل انتقال داده بود، به پول ملی افغانستان تبدیل کند تا در روند توزیع کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان به مصرف برسد. به دلیل این‌که مسئولان بانک مرکزی طالبان استفاده از دلار را در معاملات روزمره ممنوع کرده‌اند، سازمان ملل متحد نمی‌تواند از دلارهایی که در افغانستان دارد استفاده کند. بانک مرکزی طالبان روز شنبه با رد سخنان الدرداری، اعلام کرد که هیچ مشکلی در تبدیل کردن دلارهای سازمان ملل به پول ملی افغانستان وجود ندارد و این کار به‌زودی صورت می‌گیرد.

بیشتر از اقتصاد