آمریکا به ارسال حواله‌های شخصی به افغانستان مجوز رسمی داد

این مجوز برای اطمینان بخشیدن به مردم در مورد این‌که می‌توانند برای خانواده‌هایشان پول بفرستند، صادر شده است

افغانستان با بحران عمیق انسانی و فروپاشی اقتصادی مواجه است - WAKIL KOHSAR / AFP

ایالات‌متحده آمریکا، روز جمعه ۱۹ آذر، مجوزرسمی کار‌شیوه ارسال حواله‌های شخصی به افغانستان را صادر کرد تا بازرگانان و دیگر افراد بدون مواجه‌شدن با تحریم‌های ایالات‌متحده بر طالبان، به افغانستان پول بفرستند.

خبرگزاری رویترز نوشته است وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا با در نظر گرفتن این‌که افغانستان با بحران عمیق انسانی و فروپاشی اقتصادی مواجه است، یک مجوز عمومی برای ارسال پول از طریق حواله‌های شخصی به افغانستان را صادر کرده است و حتی اعضای گروه طالبان و شبکه حقانی نیز می‌توانند با استفاده از این مجوز، حواله‌های شخصی و غیرتجاری‌شان را به افغانستان منتقل کنند.

رویترز به نقل از سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا نوشته است، این مجوز در تلاش برای اطمینان بخشیدن به مردم درباره این‌که می‌توانند به خانواده‌هایشان پول بفرستند، صادر شده است.

پیش‌ازاین، با تسلط طالبان بر افغانستان خدمات شرکت‌های انتقال پول همچون «وسترن یونین» و «مانی‌گرام اینترنشنال» برای چند روز به حالت تعلیق درآمد، اما بلافاصله از سر گرفته شد. هرچند هنوز هم به دلیل کمبود پول در افغانستان، مشکلاتی در ارائه خدمات این دو شرکت در افغانستان وجود دارد.

مارتین گریفیث، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل روز جمعه ۱۹ آذر، در مورد تصمیم آمریکا برای صدور مجوز حواله‌های شخصی به آسوشیتد‌پرس گفت: «در وضعیت فعلی این تصمیم خوبی است و شورای امنیت سازمان ملل نیز باید همین کار را بکند.»

رویترز نوشته است، در بحبوحه بحران اقتصادی هم‌زمان با تسلط طالبان بر افغانستان و فروپاشی ساختارهای رسمی آن کشور، حواله‌های خانواده و دوستان در خارج از افغانستان، بخشی از مصارف روزانه زندگی افغان‌ها را تامین می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی فروپاشی نظام جمهوریت در افغانستان و تسلط طالبان بر آن کشور، به دلیل نبود شفافیت در ساختار دولت طالبان، ایالات‌متحده آمریکا نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی افغانستان را مسدود کرد. در همین حال، کمک ۴۵۰ میلیون دلاری صندوق بین‌المللی پول و کمک‌های مالی سایر اهداکنندگان بین‌المللی نیز به حالت تعلیق درآمد.

این در حالی است که سازمان ملل به‌صورت مکرر، در‌مورد فاجعه انسانی به‌دلیل قحطی و گرسنگی به‌ویژه در فصل سرما در افغانستان هشدار می‌دهد. در آخرین مورد سازمان ملل اعلام نمود که حدود ۵۵ درصد جمعیت افغانستان در ناامنی غذایی به‌سر می‌برند و دست‌کم ۹ میلیون نفر در معرض قحطی شدید قرار دارند.

رویترز نوشته است، هرچند وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز عمومی را در مورد ارسال حواله‌های شخصی به افغانستان صادر کرده است و به بانک‌ها اطمینان داده است که این حواله‌ها را پردازش کنند، اما هنوز هم نگرانی از این‌که تحریم‌های ایالات‌متحده بر طالبان باعث جلوگیری از انتقال مواد اولیه ازجمله غذا و دارو به بازارهای افغانستان شود، وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به رویترز گفته است: «تحریم‌های آمریکا بر طالبان، عامل مشکلات جاری در اقتصاد افغانستان نیست و این مجوز ارسال حواله‌های شخصی هم بر علت اصلی فروپاشی اقتصادی افغانستان اثرگذار نخواهد بود.»

پیش‌ازاین نیز نمایندگان دولت آمریکا به‌ویژه تام وست، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور افغانستان گفته است، بخشی از فاجعه فقر و گرسنگی که در افغانستان جریان دارد، در کنار خشک‌سالی و بحران کرونا، نتیجه عملکرد طالبان برای غصب قدرت از طریق زور است.

تام وست گفت آمریکا قبلا به طالبان هشدار داده بود که اگر با زور به غصب قدرت در افغانستان اقدام کند، کمک‌های بین‌المللی ناپدید خواهند شد. بااین‌حال ممکن است بخشی از نیازمندی خانواده‌هایی که یک یا چند عضو آنان در بیرون از افغانستان زندگی می‌‌کنند و توان ارسال پول را دارند، با صدور مجوز رسمی ارسال پول‌، اندکی بهبود یابد، اما چالش اصلی این است که همه ۲۳ میلیون انسانی که در معرض فقر و گرسنگی‌اند، کسی را ندارند تا برایشان پول بفرستد.

به دلیل اقدامات سخت‌گیرانه طالبان در جمع‌آوری مالیات و باج‌گیری از شرکت‌های تجارتی کوچک و بزرگ، بسیاری از شرکت‌های کارآفرین در حال تعطیلی قرار دارند. مشکل کمبود برق، نبود امنیت، مشکلات بانکی و باج‌گیری از تاجران در چهار ماه گذشته باعث شده است تا ده‌ها کارخانه تولیدی در شهرهای بزرگ افغانستان تعطیل شوند.

بااین‌حال، در کنار بقیه تلاش‌های جامعه جهانی جهت جلوگیری از وقوع فاجعه بشری در افغانستان، صدور کار‌شیوه رسمی وزارت خزانه‌داری آمریکا برای ارسال حواله‌های شخصی، درحالی‌که فرستنده پول با تحریم‌های ایالات‌متحده مواجه نمی‌شود منجر به نجات زندگی بسیاری از خانواده‌ها در افغانستان می‌شود.

 

بیشتر از اقتصاد