تلاش ورزشکار افغان برای جلب توجه همگانی به وضعیت منار تاریخی جام

منار جام در چند سال اخیر در اثر زمین‌لرزه و سیلاب آسیب دیده و در معرض فروریختن قرار گرفته ‏است

شماری از شهروندان افغانستان، به‌ویژه علاقه‌مندان ورزش، بازی حبیب‌الرحمان با آتش را برای جلب توجه مسئولان و نهادهای جهانی به بازسازی منار جام غور، ستایش کردند- حبیب الرحمان فرزام/ فیسبوک

یک جوان ورزشکار افغان که سال‌هاست در رشته نمایش قدرت بدنی و تمرین‌های آزاد فعالیت دارد به‌تاز‌گی در صفحه فیسبوکش عکس‌هایی از خود به نمایش گذاشته است که دارد با «آتش» بازی می‌کند. او در کنار نمایش قدرت بدنی‌ خودش، می‌خواهد پیامی نیز به مردم و سازمان‌های فرهنگی برساند. او این نمایش را در کنار منار جام غور اجرا کرده است، یکی از سازه‌های تاریخی افغانستان که در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده و اکنون نگرانی از فروریزی آن افزایش یافته است.  

این ورزشکار افغان حبیب‌الرحمان فرزام نام دارد، و دلیل نمایش خود با آتش را جلب توجه جامعه جهانی و نهادهایی عنوان کرده است که برای حفظ آثار باستانی تلاش می‌کنند. او می‌گوید که هرچه زودتر باید به مرمت و بازسازی منار جام غور توجه و از فروپاشی این سازه تاریخی افغانستان جلوگیری شود.

او در پیامی در صفحه فیسبوک خود نوشت: «رونمایی قدرت بنده با آتش برای اولین‌بار در پهلوی منار جام به اجرا گذاشته شد تا بتوانم از این طریق توجه جامعه جهانی، سازمان‌های مددرسان در بخش زیربناها، امارت طالبان، وزارت اطلاعات و فرهنگ و سازمان یونسکو را برای بازسازی این آبده تاریخی جلب نمایم. با این کار، می‌خواهم از فروپاشی این سازه هنری و تاریخی جلوگیری صورت بگیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از شهروندان افغانستان، به‌ویژه علاقه‌مندان ورزش، بازی حبیب‌الرحمان با آتش را برای جلب توجه مسئولان و نهادهای جهانی به بازسازی منار جام غور، ستایش کردند.

جان‌محمد حیدری، ورزشکار دیگر افغان در استان غور نیز با انجام تمرین‌های ورزشی سنگین از حکومت طالبان و سازمان‌های فرهنگی جهان و به‌ویژه یونسکو خواست که به ترمیم و بازسازی منار جام توجه جدی کنند تا از فروریزی آن جلوگیری شود.

رامین صدیقی، ورزشکار ساکن کابل گفت: «یک ورزشکار بیشتر از این نمی‌تواند کاری انجام دهد. حبیب‌الرحمان جانش را به خطر انداخت تا توجه سازمان‌های فرهنگی جهان را برای حفاظت از منار جام جلب کند. آرزو داریم که صدای ورزشکاران غور شنیده شود و برای نجات منار جام کاری صورت بگیرد.»

منار جام بیش از هشتصد سال قدمت دارد و دومین منار بلند خشتی در جهان است. این منار ۶۵ متر بلندی دارد و در دره جام استان غور، در دوران حکمروایی غوریان ساخته شده است.

قسمت‌هایی از منار باستانی جام غور در چند سال اخیر در اثر زمین‌لرزه و سیلاب خراب شده و نگرانی‌ها از فروریزی آن افزایش یافته است.

بیشتر از فرهنگ و هنر