آمریکا: مسکو برای شروع جنگ صحنه‌سازی می‌کند

دولت بایدن هشدار می‌دهد که رئیس‌جمهوری روسیه هر آن ممکن است نیروهای خود را به خاک اوکراین بفرستد

روسیه بیش از ۱۰۰ هزار نیروی نظامی خود را در کنار مرزهایش با اوکراین مستقر کرده است- REUTERS/Sergey Pivovarov

مقام‌های آمریکایی می‌گویند به شواهدی دست یافتند که نشان می‌دهد روسیه قصد دارد با نسبت دادن یک حمله ساختگی پرتلفات به نیروهای نظامی اوکراین، برای اشغال این کشور بهانه‌ای دست‌وپا کند.

دولت بایدن قرار است جزئیات این طرح را که از حالت طبقه‌بندی دستگاه اطلاعاتی آمریکا خارج شده است، منتشر کند.

به گزارش واشنگتن‌پست و بر اساس گفته‌های دو منبع، در این طرح قرار است تصاویری از زخمی و کشته شدن غیرنظامیان در شرق اوکراین و شاید حتی در خاک روسیه پخش شود تا خشم مردم علیه دولت اوکراین را برانگیزد و به بهانه‌ای برای حمله به اوکراین تبدیل شود. یک مقام آمریکایی گفت که مشخص نیست که قرار است این تلفات ساختگی باشند یا واقعی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع مطلع گفتند که این طرح را سرویس‌های امنیتی روسیه تهیه کرده‌‌ و در مراحل نهایی آماده‌سازی قرار دارد.

ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمانان این کشور می‌کوشند با افشای طرح‌های مسکو برای یک حمله احتمالی به اوکراین، کار را برای عملی کردن نقشه‌های کرملین برای همسایه خود دشوارتر کنند.

روسیه بیش از ۱۰۰ هزار نیروی نظامی خود را در کنار مرزهایش با اوکراین مستقر کرده است. دولت بایدن هشدار می‌دهد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هر آن ممکن است نیروهای خود را به خاک اوکراین بفرستد. بنا بر اعلام کاخ سفید، ایالات متحده نشانه‌ای مبنی بر اینکه پوتین برای حمله به اوکراین تصمیمش را گرفته است، در اختیار ندارد اما از نقشه‌های پیشرفته دولت روسیه شواهدی در دست است.

کرملین این ادعا را که در حال افزایش آمادگی برای حمله به اوکراین است، رد می‌کند و می‌گوید مسکو حق دارد هرطور بخواهد نیروهای نظامی‌اش را در خاک خود جابه‌جا کند.

در هفته‌های اخیر، سیلی از نیروهای روسی به بلاروس، کشور هم‌پیمان با مسکو که با اوکراین صدها کیلومتر مرز مشترک دارد، سرازیر شده‌ است. قرار است این سربازان در رزمایش مشترک روسیه و بلاروس که از دهم فوریه آغاز می‌شود، شرکت کنند.

تحلیگران نظامی نگرانند که این رزمایش بهانه‌ای برای استقرار نیروهای روسی در مرزهای شمال اوکراین باشد.

بیشتر از جهان