وعده آمریکا و اتحادیه اروپا برای تضمین امنیت انرژی در صورت تشدید تنش با روسیه

پوتین: روسیه به اقدامی فوری دست نخواهد زد

روسیه اعلام کرده که حضور نیروهای ناتو در نزدیکی مرزهایش را تحمل نمی‌کند-AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، و اورزلا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، روز جمعه ضمن گفت‌وگو درباره بحران کنونی در اوکراین وعده دادند در مورد حمایت از اوکراین در برابر تجاوز احتمالی روسیه و نیز تضمین امنیت انرژی اروپا، با یکدیگر همدیگر همکاری کنند.

دو طرف در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای ارائه مداوم، کافی و به‌موقع گاز طبیعی به اتحادیه اروپا از منابع گوناگون در سراسر جهان برای پیشگیری از شوک در عرضه، از جمله آنچه می‌تواند در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین اتفاق بیفتد، مشترکا با یکدیگر همکاری می‌کنند.»

تنش بین کی‌یف و مسکو از چند سال پیش و به دنبال حمایت روسیه از جدایی‌طلبان شرق اوکراین و سپس الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ آغاز شد؛ تنشی که در چند هفته اخیر و پس از درخواست اوکراین برای پیوستن به ناتو و مخالفت شدید روسیه با آن، شدت گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه اعلام کرده که حضور نیروهای این پیمان نظامی غربی در نزدیکی مرزهایش را تحمل نمی‌کند و با استقرار ده‌ها هزار نیروی نظامی پشت مرزهای اوکراین، به این نگرانی در میان کشورهای غربی دامن زده است که احتمالا قصد دارد به اوکراین حمله کند.

آمریکا و اروپا تاکنون بارها حمایت قاطع خود از اوکراین را اعلام کرده و گفته‌اند که هرگونه تهاجم روسیه علیه اوکراین برای مسکو، هزینه سنگینی به دنبال خواهد داشت. با این حال، هر دو طرف اعلام کرده‌اند که ترجیح می‌دهند مشکل را با گفت‌وگو و از طریق دیپلماسی حل‌وفصل کنند.

ایالات متحد و ناتو در روز چهارشنبه، پاسخ کتبی خود به درخواست امنیتی روسیه را ارائه دادند، اما دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز پنجشنبه گفت اگرچه در اسناد ارائه شده به نگرانی‌های اصلی روسیه رسیدگی نشده، با این حال برای ادامه گفت‌وگوها امیدوارکننده است.

روسیه طرح هرگونه حمله نظامی به اوکراین را رد کرده است، اما می‌گوید نگرانی‌هایی دارد که باید به آن توجه شود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز روز جمعه، ۸ بهمن، در تماسی تلفنی با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود، به او گفت که غرب نگرانی‌های امنیتی مسکو در مورد اوکراین را نادیده گرفته است، اما روسیه به اقدامی فوری دست نخواهد زد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از بیانیه کرملین، پوتین به ماکرون گفته است: «پاسخ‌های آمریکا و ناتو نگرانی‌های اساسی روسیه از جمله پیشگیری از گسترش ناتو و خودداری از ارسال سامانه‌های تسلیحاتی تهاجمی به نزدیکی مرزهای روسیه را به حساب نیاورده‌اند.»

بر اساس بیانیه کرملین، رئیس‌جمهوری روسیه در این «مکالمه تلفنی طولانی» به نادیده گرفته شدن پرسش‌های کلیدی مسکو در این پاسخ‌های کتبی اشاره و تاکید کرده است که روسیه این پاسخ‌ها را به دقت مطالعه و بررسی و سپس در مورد اقدام‌های بعدی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

هم‌زمان در روز جمعه، وزیران امور خارجه روسیه و آلمان نیز درباره طیفی از مسائل مختلف از جمله مسئله اوکراین و نگرانی‌های مسکو در رابطه با این کشور، تلفنی گفت‌وگو کردند.