طالبان سه فعال مدنی و یک آوازخوان را ربودند

از وضعیت افراد ربوده شده هیچ اطلاعی در دست نیست

در شبانه‌روز گذشته، طالبان دو تن از زنان معترض در کابل، یک فعال مدنی در هرات و یک آوازخوان محلی در مسیر کابل-هرات را ربوده و به‌جای نامعلومی منتقل کرده‌اند.

منابع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفتند زهرا محمدی، مسئول گروه اتحاد و همبستگی زنان افغانستان صبح روز پنج‌شنبه، ۱۴ بهمن، از محل کارش در کابل ربوده شد. افراد طالبان، او را از مرکز درمانی‌اش در ناحیه خیرخانه شهر کابل ربودند. تماس خانواده و دوستان زهرا محمدی با او قطع‌ شده است و افراد طالبان هیچ اطلاعی در مورد محل نگهداری و وضعیت او نداده‌اند.

زهرا محمدی دندان‌پزشک است و در پنج ماه اخیر از رهبران حرکت‌های اعتراضی زنان در کابل بود. طالبان در چند ماه اخیر، بارها او را تهدید کرده بودند تا از دادخواهی برای زنان دست بردارد، اما او از فعالیت‌هایش دست نکشید.

یک دوست نزدیک زهرا محمدی به‌شرط فاش نشدن نامش گفت: «پس از آن‌که تمنا و پروانه ربوده شدند و تهدید برای حمله به تجمع‌های اعتراضی افزایش یافت، زهرا محمدی، نشست‌های اعتراضی زنان را در محل کارش برگزار می‌کرد.» زهرا محمدی اوایل این هفته برای آزادی تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل که از دو هفته پیش زندانی شده‌اند، در محل کارش نشست اعتراضی برگزار کرد و با جمعی از زنان معترض، خواهان آزادی فوری زنان در بند شد.

به گفته این منبع، قرار بود صبح روز پنج‌شنبه، جلسه‌ای میان شماری از زنان معترض و مسئولان دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در کابل برگزار شود که از زهرا محمدی نیز برای شرکت در جلسه دعوت شده بود. طالبان ساعتی قبل از برگزاری این جلسه، زهرا محمدی را از محل کارش ربودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عصر چهارشنبه، مرسل عیار، عضو گروه اتحاد و همبستگی زنان افغانستان نیز از خانه‌اش در شهر کابل ربوده شد. نزدیکان مرسل عیار به رسانه‌ها گفتند، ۱۰ تن از جنگجویان گروه طالبان به خانه او حمله کردند و با خشونت او را با خودشان بردند.

در همین حال، موسی شاهین، آوازخوان محلی پنجشیر نیز روز چهارشنبه در مسیر هرات-کابل و درحالی‌که تلاش می‌کرد افغانستان را به مقصد ایران ترک کند، ربوده شد. او از آوازخوان‌های مشهور پنجشیر است که ترانه‌های «قرصک پنجشیر‌» را اجرا می‌کند. موسی شاهین، ترانه‌هایی نیز در وصف احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان و احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان خوانده است. تماس میان موسی شاهین و خانواده‌اش قطع‌ شده است و هیچ‌گونه اطلاعی از محل نگهداری و وضعیت سلامت او در دست نیست.

در همین حال طالبان، فیاض غوری از فعالان مدنی شهر هرات را نیز روز چهارشنبه در مرکز آن شهر دستگیر و به‌جای نامعلومی منتقل کرد. خبرنگاران محلی هرات نوشتند که فیاض غوری در فعالیت‌های مدنی و فرهنگی در آن شهر نقش داشت و تاکنون دلیل ربوده شدنش مشخص نشده است.

طالبان در حالی این چهار تن را در یک شبانه‌روز ربود که روز چهارشنبه و پس از آزادی اسلم حجاب و وارث حسرت، دو تن از خبرنگاران شبکه آریانا نیوز، دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در کابل از این گروه خواست به آدم‌ربایی پایان دهند. دفتر هیئت معاون سازمان ملل در کابل از طالبان خواست محل نگهداری و وضعیت زنان کنشگر که بازداشت شده‌اند را بگوید و در مورد آزادی آنان اقدام کند. خبرنگاران آریانا نیوز در حالی از اسارت طالبان آزاد شدند که سخنگویان این گروه از بازداشت آنان اظهار بی‌اطلاعی کرده بودند.

در همین حال روز چهارشنبه، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از وضعیت نامعلوم شش تن از زنان کنشگر که در اسارت طالبان قرار دارند، از سران این گروه خواست در این مورد پاسخگو باشند. راوینا شمدسانی، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: «ربودن زنان معترض، نمونه‌ بارزی از بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و کشتار فعالان مدنی، خبرنگاران و کارکنان دولت پیشین به دست افراد طالبان است.»

درحالی‌که سران طالبان در ملاقات با نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و مقام‌های سیاسی غربی از تامین امنیت سراسری و جلوگیری از نقض حقوق زنان سخن می‌گویند، اما در عمل دیده می‌شود که روند ترور، تهدید، شکنجه و ربودن معترضان، به‌ویژه زنان معترض، خبرنگاران و فعالان حقوق بشر همچنان ادامه دارد.