عذرخواهی بی‌بی‌سی از شاهزاده هری

شکایت این مقام ارشد سلطنتی بریتانیا رد شد

Dominic Lipinski / POOL / AFP

بی بی سی از دوک ساسکس به خاطر اینکه پیش از پخش و انتشار تصویر اینترنتی او که اسلحه به سوی سرش هدف‌گیری شده و نوشته شده «خائن نژادی» او را مطلع نکرده عذرخواهی کرد.

این تصویر شاهزاده هری را در حالی که اسلحه بسوی سرش هدف گیری شده با پس زمینه لکه‌های خون که تداعی کننده علامت سواستیکا (صلیب شکسته) است نشان می‌دهد. 

این تصویر ماه اوت سال گذشته  روی یک شبکه اجتماعی نئونازی به اشتراک گذاشته شد، درست چند ماه پس از ازدواج دوک با مگان مارکل، بازیگر سابق که سیاهپوست دورگه است. 

بی بی سی این تصویر را در برنامه‌ای تلویزیونی و روی وبسایتش منتشر کرد که همین منجر به محکومیت دو نوجوان راستگرای افراطی شد. 

نهاد نظارتی «آفکام» شکایت شاهزاده هری در مورد استفاده از این تصویر را رد کرد ولی از این مقام ارشد سلطنتی بریتانیا عذر خواهی کرد. 

یک منبع از بی بی سی گفت :«این یک کار مهم روزنامه نگاری بود که  به بازداشت، محکومیت و زندانی شدن دو عضو یک گروه نئونازی کمک کرد». 

«تصویر دوک ساسکس نشان داده شد تا ماهیت شرمآور رفتار آنها را نمایان کند و آفکام نتیجه گرفته است که هیأت تحریریه با منطقی روشن این تصویر را استفاده کرده است که در چارچوب آن گزارش خبری بعید بود جنایت را تشویق کند». 

« طبیعتا ما از آزردگی که به وجود آمد متاسفیم و از اینکه پیش از انتشار تصویر به کاخ کنزینتگون اطلاع ندادیم عذرخواهی می‌کنیم».

پس از این گزارش، مایکل زووزاک ۱۹ ساله از لیدز که این تصویر را با عبارت «بعدا می‌بینمت خائن نژادی» طراحی کرده در دو اتهام تشویق به تروریسم و پنج اتهام در درست داشتن ابزار ترور از جمله «راهنمای مقاومت سفیدپوستان» و «راهنمای تبادلات القاعده» خود را گناهکار اعلام کرد.

او در یک موسسه مخصوص مجرمان جوان بازداشت شد.

اسکار کوچوروفسکی ۱۸ ساله از خیابان سنت آلبانز در غرب لندن نیز به دو اتهام تشویق به تروریسم اعتراف کرد.

آفکام با رد شکایت در ماه ژوئیه گفت نمایش این تصویر از جنبه روزنامه نگاری قابل توجیه است.

در قضاوت نهایی آورده شده است: «هنگامی که نمونه‌هایی از پروپاگاندای نژادپرستانه در چارچوبی که منافع عموم را مد نظر قرار دهد پخش و منتشر می‌شوند، محدودیت‌هایی در مورد نوع محتوایی که در آن گنجانده می‌شود از جمله مد نظر قرار دادن استانداردهای عمومی پذیرفته شده وجود دارد».

«بی بی سی نشان داده است که در این مورد تصمیمی منصفانه در رابطه با توجیه ویرایشی لازم برای انتشار تصویر گرفته است و این مقاله را دو روز پس از انتشار و زمانی که علاقه مردم به این داستان کم شد حذف کرد».

سخنگوی هری گفت که او نامه عذرخواهی را از بیبیسی می‌پذیرد اما افزود: «عالیجناب این نظر را دارند که به جای پخش تصویر و فراهم کردن فضا برای دیده شدن چیزی که تنها تعداد کمی می‌توانستند آن را ببینند باید آن را شرح می‌دادند تا دیگرانی که ندیده‌اند احتمالا تحت تأثیر این تصویر تحریک آمیز قرار نگیرند».

انجمن رسانه‌ها Press Association در تهیه این گزارش سهیم بوده است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی