حمله ترکیه به مواضع کردها در عراق و سوریه

گروه دیده‌بان جنگدر لندن گزارش داد، دست‌کم چهار تن در این حمله کشته شدند

نزدیک به ۶۰ جنگنده در این عملیات شرکت داشتند-BAKR ALKASEM / AFP

روز چهارشنبه، دوم فوریه (۱۳ بهمن)، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که ده‌ها هواپیمای جنگی و پهپاد این کشور به اردوگاه‌های آموزشی، پناهگاه‌ها و انبارهای مهمات نیروهای کرد در شمال عراق و سوریه حمله کردند.

این حمله هوایی در ادامه کارزار ترکیه علیه شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ.‌ک‌.‌ک) و نیروهای مدافع خلق در سوریه است که ترکیه آن‌ها را «تروریست» می‌نامد.

آسوشیتدپرس به نقل از گروه دیده‌بان جنگدر لندن گزارش داد، دست‌کم چهار تن در این حمله کشته شدند. نیروهای کرد سوریه، که از سوی آمریکا حمایت می‌شوند، با محکوم کردن این حمله تأکید دارند که حمله هوایی ترکیه تنها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که این نیروها تلاش شبه‌نظامیان داعش را در جریان حمله به یک زندان در شمال شرق سوریه ناکام گذاشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز به نقل از منابعی در وزارت دفاع ترکیه، نزدیک به ۶۰ هواپیما در این عملیات شرکت داشتند که از شش پایگاه هوایی به هوا برخاسته بودند و با هواپیماهای سوخت‌رسان، یک هواپیمای رهگیری و کنترل، و چندین پهپاد پشتیبانی می‌شدند.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، این عملیات را موفقیت‌آمیز خواند و گفت که بسیاری از «تروریست‌ها» کشته شدند. او افزود، تنها «تروریست‌ها و متعلقات آن‌ها» هدف قرار گرفتند.

ارتش عراق آنچه را «نفوذ ترکیه به آسمان عراق» نامید، محکوم کرد و نقض حاکمیت خود دانست. تاکنون دولت سوریه واکنشی به آن حمله نشان نداده است.

به گفته وزارت دفاع ترکیه، همه هواپیماهایی که در آن عملیات شرکت داشتند، پس از هدف قرار دادن مناطقی در ناحیه دریک در شمال سوریه، و سنجار و کرجک در شمال عراق، به پایگاه‌های خود بازگشتند.

منابعی از وزارت دفاع ترکیه می‌گویند که در این حمله‌های هوایی همزمان ۸۰ هدف در فاصله‌های ۹ تا ۱۶۵ کیلومتری از مرز ترکیه، نابود شدند.

اداره مبارزه با تروریسم اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که در اثر این حمله‌های هوایی، شماری کشته و زخمی شده‌اند، اما جزئیات بیشتری منتشر نکرد.

حزب کارگران کردستان از سال ۱۹۸۴ با دولت ترکیه مسلحانه مبارزه می‌کند. تا کنون بیش از ۴۰ هزار تن در کشمکش‌های بین دولت ترکیه و حزب کارگران کردستان، که پیش‌تر در جنوب شرق ترکیه متمرکز بود، جان باخته‌اند.