آتش ارتش ترکیه بر سر کردهای شمال سوریه

گزارش‌ها حاکی از کشته شدن غیرنظامیان در شمال سوریه است

آغار درگیری‌ها در شمال سوریه. 

Delil SOULEIMAN / AFP

رجب طیب اردوغان امروز اعلام کرد که ارتش ترکیه عملیات خود را در شمال شرق سوریه آغاز کرد. اردوغان این خبر را در حساب توئیتری خود اعلام کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز ارتش ترکیه به چند شهر و روستا را در این منطقه حمله کرده و نقاطی را در شمال سوریه بمباران کرده است. این حملات تحت عنوان عملیات نظامی «چشمه صلح» انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت ترکیه مدعی‌ست که به دنبال ایجاد یک «منطقه امن» در مرز سوریه است و قصد دارد نیروهای کرد را که به زعم ترکیه گروه‌های «تروریستی» هستند از این منطقه خارج کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست فرانسه و بریتانیا فردا پنج‌شنبه نهم جلسه اضطراری برگزار می‌کند تا درباره اوضاع در شمال سوریه گفتگو کنند. پیش از این دولت سوریه این عملیات را محکوم و اعلام کرده بود که انجام این عملیات از سوی ترکیه علیه «حاکمیت ملی» و «تمامیت ارضی» سوریه است.  

به گزارش خبرگزاری رویترز واحد توپخانه‌‎ای ترکیه پایگاه‌ها و انبارهای مهمات «یگان‌های مدافع خلق» را هدف قرار داده‌اند. گزارش‌های رسیده از سوریه می‌گوید که نیروهای نظامی ترک مناطق غیرنظامی را هدف گرفته‌اند که در اثر آن تعدادی از غیر نظامیان مناطق تحت حمله کشته شده‌اند.

نیروهای کرد پیش از اینکه مورد حمله از سوی ترکیه قرار بگیرند از آمریکا خواسته بودند که با ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع مانع عملیات هوایی جنگنده‌های ترکیه شود. درخواستی که با مخالفت رئیس‌جمهور آمریکا مواجه شد و به گفته بسیاری نشان از خالی کردن پشت نیروهای کرد در این منطقه داشت. دونالد ترامپ، دو روز پیش در تصمیمی جنجالی گفت که به زودی تمامی نیروهای نظامی آمریکایی را از شمال شرق سوریه خارج می‌کند.

رویترز  گزارش داده است که اگر نیروهای ارتش ترکیه به شمال سوریه بروند، احتمال درگیری مستقیم آنها با نیروهای کرد متحد آمریکا وجود دارد.

کردها که نقشی مهم در جنگ با گروه داعش و بیرون راندن آن‌ها از این منطقه داشتند نگرانند  که تخلیه منطقه، خطر قدرت گرفتن دوباره داعش  را به دنبال داشته باشد.

بیشتر از